Träning för nyblivna mammor/gravida

Tog mig iväg till gymmet idag och körde ett pass som funkar för oss nyblivna mammor men även gravida!

☆ Jag började med 5min uppvärming på crosstrainern.

Sen körde jag 3 övningar efter varandra innan vila.
Jag började med rodd i trx 8st
att tänka på: sänk axlarna och spänn dom bakåt, knip bäckenbottenmusklerna och spänn bålen.

Efter det gick jag över på back fly i trx. Där jag körde raka, diagonala, diagonala och sen börjar de om. 8st repetitioner
raka
diagonala höger/vänster

Sen körde jag armhävningar 8st.
Tänk på att i varje övning så är det lutningen som avgör hur tungt det blir så börja inte för tungt:) för då tappar man axlarna och bålen.

☆ 3st rumpövningar innan vila

Började med "kissande hunden" 10st (5 på vardera sida)
tänk på: spänn bålen och rumpan när du kör och rotera inte för mycket med överkroppen.

Kick backs 10st på varje ben, vinkla ut tån så att du bredställer foten (då känns de mer i rumpan)
>Donkey kicks 10st/varje ben
tänk på: hälen mot taket foten så nära rumpan (för att koppla ur baksida lår och få mer jobb i rumpmuskeln) samt spänn bålen så du inte svankar.

När jag gjort klart detta varv med alla rumpövningar så körde jag trx övningarna igen och detta gjorde jag alltså 3 varv av. 3 gånger med rumpövningarna/ 3 gånger med TRX övningarna.

Avslutade sen passet med en övning för baksida lår/rumpan
höftlyft i trx 3×10

Samt ett droppset i abductor maskinen :)
Detta pass tar inte allt för lång tid beroende på hur mycket vila man tar emellan övningarna, eftersom musklerna vilar mellan varje set då man skiftat från nederdel-överdel så vilade jag inte mellan övningarna :)

Gillar

Kommentarer

Abdi
,
Hej Viktoria. Kan du ge några tips på träning och övningar som är enkla för riktigt överviktiga att börja med? Skulle vara toppen!
Viktoria Bergh
,
Hej mitt tips blir egen kroppsvikt och "lätta cardio" övningar. inga hopp eller snedbelastningar.. starta med cykling/crosstrainern/promenader/ sen utöka med styrketräning i maskiner och med fokus på stabilitet. 😊