Rörlighetsträning hemma

Jag har fått förfrågan om övningar där man tränar upp rörligheten. Så tänkte att jag skulle visa er mina favoriter som går att göra hemma!

De allra flesta jag möter i mitt jobb behöver träna upp sin rörlighet, vi har alltid något ställe på kroppen där vi har begränsad rörlighet, fotleder, ryggens nedredel, bröstryggen baksida lår, axlar osv!

Dessa övningar är väldigt simpla och jag tycker att man kan försöka göra dessa i vardagen! Ni kanske får med barnen också.. ni ser här nedanför att Frank hakade på
först ställer man sig med rumpan mot väggen och sen ska du alltså försöka få i hela ryggen så att ländryggen har kontakt med väggen.. för att enklast komma dit så kan man flytta fram fötterna en bit och böja lite på knäna.
Jag brukar säga dra in svansen och låt inte rumpan vara i vägen här.. här ser ni utgångsläget jag har. Alltså "koppla på" bålen i detta läge. Magen är aktiv med andra ord.
Här ska armarna sen föras upp i ett Y och då ska handens baksida vara i väggen samtidigt som armbågarna har kontakt med väggen.. UTAN att ryggen släpper från väggen.
sen ska du föra armarna nedåt i den här böjrörelsen och komma så långt ner du kan med armbågarna ner mot golvet. Hela tiden ska du sikta mot att bibehålla kontakten med kroppsdelarna mot väggen (VIKTIGT) såhär kan man jobba upp och ner och fortsätta pressa in svanken mot väggen. Prova!!
alltså inte SÅ☝️
Utan SÅ ☝️ska det se ut.
Passade på att strikea en pose. ;)

Nästa övning: knäböj med händerna rakt upp ovanför huvudet.
Koppla på bålen på samma sätt som mot väggen (in med svansen bort med svanken)
försök att trycka ut knäna här och stå med fötterna mer utåt så knäna ska gå i tårnas riktning. Hela foten ska vara i golvet speciellt hälen! Upp med bröstkorgen och pressa armarna bakåt här.. det kommer garanterat dra emellan skulderbladen:)
Vill vara med och göra som mamma.

Nästa övning: sittande i djupaste benböj med uppöppning och rotation av överkropp.
hälarna ska vara i golvet och här vill vi öppna upp höften, så pressa knäna utåt så de inte viker in.. titta på handen upp mot tak.

Nästa övning: katten och kon.
ställ dig på alla 4 och pressa upp ryggens alla delar upp mot taket sen gör man motsatsen, tryck ner allt mot golvet speciellt skulderbladen
Det man ska försöka med här är som sagt att skapa som en skål emellan skulderbladen.. så alltså pressa bröstkorgen ner mot golv.

En liten övning som kan vara skön att varva med är denna: jobba upp och pressa fram höften sen sätter man sig ner på fötterna och sen jobbar upp igen.
Man kan även sätta sig i huk position som aktiv vila och pressa isär knäna med hjälp av armbågarna och gunga över till vänster och höger.

Nästa övning: stående utfallsstegsposition med knät i marken.
motsatt arm ska ner och toucha bakre foten. Den andra armen går upp mot taket och dit går även blicken i slutskedet.

Sista övningen: rotation med armarna med hjälp av pinne/moppskaft.
rak i bålen så in med rumpan, satsa på en (skrynkel stjärt).
bibehåll den raka bålen och börja inte böja på armarna.. om det inte går utan att böja i armbågsleden så kanske man måste flytta ut greppet på pinnen och hålla bredare isär för att lyckas. Det svåraste här är att behålla axlarna i sitt neutrala läge och hålla skulderbladen nedpressade samtidigt som bålen ska vara rak och armarna raka... men testa dig fram och hellre ha dubbelhaka i denna övning än gamnacke ;)
Mammas lilla sötnos. ♡
Lycka till nu och fuska inte med rörlighetsträningen! ;) har ni frågor så ställ dom här i kommentarsfältet ♡

Gillar

Kommentarer

Charlotta
,
Hej! Vad härligt med övningar som kanske får det stela i kroppen att lätta! Undrar om det är något jag som överrörlig kan göra? Hälsningar Charlotta
Elin
,
Hej, tänkte bara meddela att dina bilder i blogginläggen inte syns för mig. Just nu läser jag via dator och bloglovin. Ha det bra, kram
viktoriabergh
,
Defintivt!! De du ska tänka extra mycket på är att hålla tekniken bara!! Så inget slarv 😊! Lycka till!
viktoriabergh
,
Hej! Tack för att du meddelar! Jag har inte sett något problem.. vet du om det är samma för dig via mobilen? Har fått det att funka för de andra nämligen:) kram!!
Yvette
,
Är det med dessa övningar du fått en så fin slank kropp.. om man får skriva så. Har fått mitt andra barn för 8 månadersen och nu vill jag tillbaka till min mål vikt. 😊 Svårt dock! Tack för en bra blogg och instagram 😊 Kram
Petra
,
Hej!! De kanske inte hör hit men byxorna. Blir dom lätt genomskinliga när man böjer sig fram/ner (typ i benböj)? Finner inga som de inte "syns igenom".
Johanna
,
Min fina syster <3
viktoriabergh
,
Tack först och främst! Skulle nog säga att den största delen ligger i vad jag ätit.. hållt mig ifrån socker och ätit bättre överlag 😊 80% ungefär är kosten och säg 20% träningen när de handlar om viktnedgång/tighta till.. så börja med maten så kommer träningen komma automatiskt 😊 du klarar det! Kram
viktoriabergh
,
Nej dom är fantastiska dock vet jag inte om dom finns till försäljning längre :/
viktoriabergh
,
Du med♡♡