Hur lyckas man med sina mål?

Nu när mer än halva tiden av mina 4veckor har gått så tänkte jag dela med mig av vad jag tror är nycklarna för att LYCKAS med att uppnå sina mål!

♤ Det första man ska göra är att berätta för folk i sin omgivning om vad man ska ge sig in på för att sen inte få massa frågor eller påtryckningar när det kommer till fredagsmys, bio, fikastunder och alla andra sociala sammanhang där man "borde" äta det som alla andra äter. Har man förvarnat och kanske bett om stöd och peppning innan man startar så slipper man oftast ta diskusionerna under tiden när man är uppe i de. (Då det är som lättast att falla dit)

♤ Det andra du ska göra är att rensa ur allt "skräp/frestelser" som finns i skafferiet samt kylen & frysen. Bort med gamla kakpaket, pulversåser, bullpåsar, glass, pommes, gräddpaket osv osv! Bort med halvfabrikatet.. för finns det sådant hemma som du hela tiden ser och blir påmind av så kommer hjärnan snart intala sig att äta upp det!! Så ge bort allt skräp eller släng.. ;)
- fyll på istället med nya bra produkter.. gör en shoppinglista för basgrejar att ha hemma tex.

Grönsaker - frysta och färska! Bönor, broccoli, blomkål, hackad spenat, avokado osv!

Frukt - fryst och färsk, frysta bär/frukt är superbra att ha när man ska göra smoothies eller att ha på gröten osv.

Knäckebröd/Bröd - fiberrikt bröd alt knäckebröd (finncrisp är vår favorit) riskakor (chiafrön&havssalt är vår favorit)

Granola utan socker/havregryn/fröer - att göra gröt på eller på kvargen eller i smoothies & till filen.

Kött/fisk/fågel - vi köper alltid nötfärs, kycklingfilé både fryst och färsk, kycklingfärs, lövbiff, torsk, laxfilé, kalkon alt veganska "köttalternativ"

Produkter att göra sås på, nu är det soya baserade produkter här hemma för min del. Men chilisås, lättkvarg, minifraich, turkisk yoghurt är bra komplement till de andra "feta såserna"

Snacks - nötter, stevia sötad glass, färska bär, popcorn att göra själv, torkad frukt, cola zero, mint tuggummi, stevia sötad choklad minst 70% kakao. (att i värsta fall döda ett sötsug med)

Har man detta hemma så går det inte misslyckas!

♤ Sätt upp en tidsplan, jag valde 4veckor för jag vet att det krävs minst 4veckor för något sorts resultat/ förändring för att bryta mina gamla dåliga vanor! Men om du är igång med träning och bättre kost så kan du sätta kortare mål också. Efter mina 4veckor sen så kommer jag gå ner och sätta 2veckors mål! Det är mycket enklare när du har en tidsplan och ett faktiskt datum där du kan göra en utvärdering och det är mer motiverande också att liksom se mållinjen. Nu betyder mållinjen för mig en utvärdering och förhoppningsvis ett hälsosammare tänk och kanske 1 fuskdag. Men sen sätter jag NYA mål! Kanske inte lika strikta? Eller ännu tuffare? Ja allt beror ju på hur dessa 4veckor har gått :)

♤ Sätt upp träningsmål, antal tillfällen, vad vill du bli bättre på? Vill du gå ner i vikt, bygga muskler, bli stark, bli mer aktiv? Ja vad har du för mål? Och HUR ska du ta dig dit? Om du vill bli starkare så läs på HUR man gör för att bli stark, vill du bli mer aktiv? Kolla upp vad det finns för roliga aktiviteter i din närhet att kanske testa på.. tennis, badminton, åk skridskor, gå på promenader, klättra, simma, ja våga testa på nya saker! Jag siktade ju på
20 tillfällen på 4 veckor det är ca 5/veckan men då finns även utrymme för att bli sjuk ha dålig ork osv för jag kan träna ikapp när jag känner mig pigg och har tid! Som förra veckan så gjorde jag 7 pass medan jag kanske denna veckan efter lite förkyldning inte gör lika många! Så det är en smidig plan för att få ihop 20 pass.

♤ Ställ in dig på att det kommer gå upp och ner.. det är HELT normalt! Som jag, jag har vissa dagar känt mig helt värdelös och tänkt att jag velat frossa och skita i allt men då får man tänka på allt positivt det ger att fortsätta hålla sig till planen! Vad får jag i slutändan när jag lyckats? Det är ju för MIN egna vinnings skull.. och är det värt fuskandet? NEJ ..

♤ Sista punkten.. hitta dina komplement till de du brukar vilja ha när du fuskar!
Är det lakrits som är din last? Köp läkerols yup med saktlakrits.. eller lakrits extrakt. Är det choklad? Ja men ät en proteinpudding choklad. Är det fika? Gör en bananpannkaka. Är det chips? Gör egna i ugnen med havssalt!? Är det läsk? Drick bubbelvatten eller cola zero.. JA allt går ju att ersätta/kompletera.. så gör en lista över de saker du brukar äta när du gottar och byt ut dessa till ett bättre alternativ för då vet du vad du ska äta när suget kommer!

"För att prestera maximalt måste man älska striden mer än resultatet" stämmer så bra... resan dit måste vara rolig också inte bara slutresultatet!

Gillar

Kommentarer