Gulddagar i Gränna

Wow vilken härlig resa vi haft i Gränna! Båda hotellen var väldigt bra val! Det enda som är jobbigt när man är iväg på hotell är att man blir så låst till barnens sov & ät klocka. Vi anpassade oss mycket efter barnen och därav inga sena kvällar på restaurang eller drinkar ute i kvällssolen... men det finns en charm i det också!

Det var dessutom väldigt varmt på hotellrummen.. så typiskt att det sällan finns ac på de svenska hotellen 🤣 det hade behövts!

Första dagen i Gränna så tog vi oss till ett polakokeri och kikade när de bakade polkagrisarna.. grabbarna köpte med lite godis i butiken också!

Resan dit gick förövrigt väldigt bra!

Chokladmynt från Pippis guldsäck

Efter lite stadsvandring så tog vi oss till hotellet, checkade in och käkade en lunch. Fin utsikt men tråkig mat!

Efter lunch & lunchvilan så åkte vi till Brahehus! Det var verkligen en så värd utflykt! HUR FINT SOM HELST!! åker ni till Gränna så måste ni ta ett besök där. Tips är att packa matsäck. :) vi var där på eftermiddagen och då var det lite mindre folk.

Mammas stora bebis!! Nej jag är ingen bebis... 🤣

På kvällen tog vi oss ner till hamnen för lite käk! Såg fram mot räkorna!! Dock rökta och ja, vet inte om jag glömt bort hur rökta räkor smakar men dessa smakade seriöst cigarett fimp!! Usch det var så äckligt så jag kunde inte äta dom. Så jag tipsar er inte om HAMNRESTAURANGEN i Gränna hamn. Åh nej inte alls värt!! Simons plankstek var jätte tråkig och barnens pannkakor var sämre än de man fick i skolan med stenhårda kanter. Fy.

Dag 2 i Gränna efter en jobbig natt! Drömde hela tiden om att det spökade i hotellrummet så när jag vaknade så kändes det verkligt! Usch 🤣..
Vi tog båten över till Visingsö och hade först tänkt åka över med bilen men det var fullt som TUR var för hade vi tagit bilen över så hade vi nog missat de bästa med ön!

Vi bestämde oss för att hyra cyklar och cykelvagn till barnen och det var de bästa vi någonsin gjort på en Sverige semester!! Så roligt och charmigt att cykla omkring på ön och spana in alla mysiga idylliska ställen!! Barnen älskade det!

På väg ner till Näs där ruinerna fanns

Hälsade på alpackorna också! Så söta 😍

Efter att ha cyklat ca 1.5mil så tog vi lunch! Bästa thaimaten!!

Efter maten så vilade Ralf i cykelvagnen medans vi andra badade i poolerna det på Kumlabybadet

När Ralf sovit klart så cyklade vi tillbaka till hamnen och spanade in slottsruinen där med :)

Tillbaka på fastlandet igen, Gränna så checkade vi in på nytt hotell! Grenna hotell. Superfint :)

Vi åt pizza i stan innan vi gick hem och la oss allihopa! Jag vaknade dock på kvällen med världens magont så blev sittandes på toan med kallsvettningar och illamående! Helt HUNDRA på att jag blivit matförgiftad! Vet dock inte om det berodde på thaimaten, pizzan eller den sockerfria halva polkastången som innehåller mycket maltidol som kan ge en laxerande effekt. Kanske det sistnämnda som var just det som hände! Hur som! Jag slapp att spy och jag behövde bara en tarmsköljning sen kunde jag somna om! Men vaknade mycket pga värmen!

Nu har vi käkat frukosten och begett oss mot Vingåkers Factory outlet för ett sista semesterstopp innan vi åker hem! 🥰