Foglossning

Har börjat få massa problem med foglossning nu de senaste 2 dagarna! Jag har ingen smärta i ryggen utan bara i "ljumskarna/underlivet" så antar att det är detta som är foglossning! Har ni några hemmatips på vad man kan göra för att få det att bli bättre? Ge mig tips!

Gillar

Kommentarer

Tina
,
Tror inte det går att blir bättre förens efter förlossningen, jag fick problem med foglossningar i bäckenet jätte tidigt i graviditeten och fick bara höra "du ska vila" för mig blev de värre om jag gick mycket/långs streckor... Men något som kan hjälpa lite är att cykla eller bada (alltså inte i badkar utan där du kan simma och stå upp.) Det rekommenderade iallafall min barnmorska ☺️ Kram!
sis
,
Jag hade mycket foglossning. Kunde knappt gå ibland för att hela benet låste sig. Har tyvärr inga tips på vad man kan göra, mer än att ta det lugnt och inte gå mer än vad man orkar med. Men det försvinner efter graviditeten.
Veronica
,
Ja gick till sjukgymnasten å fick ett bälte, funka bra!kändes inte riktigt som att allt skulle falla isär iallafall ?
Ulrika
,
Hej, jag är sjukskriven för foglossning och problem med ischias, det jag använder är gördel samt stödbälte som jag köpt på Jollyroom, det hjälper bra när man rör sig. Min barnmorska säger att man ska vila så mycket som möjligt, men det fungerar ju inte i verkliga livet, så du som tränar borde satsa på sjukgymnastik, dra ner på vikterna när du tränar och gå till en sjukgymnast och få rätt hjälp. Det kan bli bättre sen när bebis fixerat sig då det kan stabilisera bäckenet, men det är ju en stund kvar tills dess. Jag ska också ha i mitten av oktober, är i vecka 29 ( 28+1), haft foglossning i princip konstant sen vecka 14 XD. Nått som är skönt är att ha en stor kudde under knäna så fötterna kommer högre upp när man ligger i soffan. be mannen din springa dem värsta ärendena också, få hjälp med att bära allt, lyft så lite tungt som möjligt, kvittar hur tränad man är, du ska helst inte belasta bäckenet mer än med bebismagen och din egen vikt. Hoppas detta hjälpte lite iaf, foglossning kan vara ett helvete och jag kan ofta inte resa mig upp ur sängen så ta foglossningen på allvar, jag gjorde inte det dem två första veckorna och slutade med en heltidssjukskrivning 😟 Krya på dig!
Jessica
,
Hej. När jag väntade min dotter så sa min barnmorska att man ska försöka att ha ihop sina ben så mycket som möjligt, tex när du kliver ur bilen så vrid dig med hela kroppen samtidigt, sen gå ur. När man går i trappor så kan det hjälpa att gå på sidan och ta ett steg i taget (lite svårt att förklara). Värme kan också hjälpa. Och när du blir trött så ta det lugnt och vila. Ha det så bra Kram
Malin
,
Foglossning är inte kul, det man kan göra är att försöka underlätta och se till att det inte blir värre. Bälte funkar men jag tyckte de va så oskönt. Va försiktig när du går, ta inye ut stegen för mycket så du "sträcker ut ljimskarna". Jag fick rådet att tänka att jag hade en apelsin mellan mina knän som skulle hållas kvar där? Onödigt att ta ut sig för mycket. Eller skitkasst faktiskt. Jag renoverade med foglossning, va ute och gick och bara bet ihop genorm det onda. Sonen är 10 månader och än kan jag inte gå långa promenader eller i rask takt. Fogarna är fruktansvärda, kakan fortfarande inte vända mig i sängen eller sova ordentligt pga dom ?