Desperat!

Ett sent inlägg men är tvungen att få skriva av mig..

Jag har under de senaste dagarna haft lite ångest över kvällarna/nätterna! Har haft så svårt för att slappna av och somna..


Simon somnar alltid först och så har det iofs alltid varit men eftersom jag inte har samma stress över att klockan är ställd tidigt så somnar jag numera mycket senare än vanligt.. jag funderar på om jag kan ha någon mild form av damp eller något?!

Inte bara för detta med sömnen nu senaste nätterna för när jag tänker efter så har det iofs alltid varit lite av ett bekymmer..jag skulle liksom kunna gå upp 5 på morgonen, slita gärnet på jobbet i 14h.. träna 2 pass och storstäda hela hemmet för att sen försöka slappna av på kvällen med en dusch, bok, korsord men ändå inte lyckas känna mig sådär trött!

Har även problem med kryp i benen.. som myror som kryper under huden i musklerna! Verkar börja från rumpan/höften området och stråla nedåt... kommer alltid när jag ska sova!
Det som hjälper är att gå upp och gå..

Även kissnödighet mitt i natten och hunger och huvudvärk har väckt mig på nätterna nu men det vet jag ju är graviditetsrelaterat.

Vill även poängtera att jag inte tar vilostunder mitt på dagen nu för då tror jag att det förstör att få en bra natts sömn. Men börjar känna mig desperat då jag liksom avskyr när kvällen kommer! Så snälla hjälp.

Har ni upplevt samma och vad ska man göra åt detta? Några tips eller knep?

Kram på er ♡

Gillar

Kommentarer

Louise
,
krypet i benen Kallas restless legs* glömde läsa igenom innan jag skickade 😉
Fannie
,
Jävlar vad tråkigt att läsa att vi är fler med "nattakräck". Upplever exakt samma som du och det finns ingenting som stressar mig som natten gör. Alla sover och jag är helt ensam. Det blev absolut inte bättre av en bebis som ska ha mat var 4h (snart två v gammal) vilket betyder att så fort jag lyckas somna ska jag börja om igen. Nä, jag har alltid sagt att sömn inte är för mig och jag menar det. Jag är en morgon-dags-kvälls och nattmänniska och du verkar vara likadan 😟
Jessica Sallstedt
,
Hej Viktoria! Skulle som många andra rekommendera dig att äta magnesium mot krypet i benen men man sover oftast oxå bättre och speciellt om du tar tabletten till middagen! Sen tror jag att din kropp skulle behöva lite dagsvila för att på så sätt gå ner i varv lite och kanske inte vara 100% speedad när du lägger dig på kvällen. Du behöver ju inte sova på dagen men sätt dig skönt med benen i högläge och bara varva ner! Testa att meditera eller ladda ner en app som heter mindfulness vilket är bra att koppla av till! Det finns ju avslappnande teer du kan testa att dricka på kvällen! Om inget hjälper skulle jag vända mig till barnmorskan. Det är viktigt att du får sova nu och samla kraft till kommande förlossning och bebisnätter. Lycka till! Kram Jessica
Jea
,
Nu får du väl ändå sluta, skriva eller använda ordet damp, hur känslig/gnällig får man vara. Vadå offentlig person, försvann hennes rätt att vara sig själv bara för hon varit med i tv, lägg ner!?!
Nathalie,
Håller med resten av gänget - magnesium!! ? se till att ta ett naturligt wholefood tillskott som kroppen lättare kan ta upp och så du slipper de syntetiska varianterna med massa skräp i på köpet 😊 innate response är ett bra märke! Skulle också peta in lite mindfulness / meditation / avslappningsträning... för att få lite distans till det inre surret. Sitt ner och sitt still 😊 och våga stanna i de känslorna som dyker upp utan att "fly" till telefonen eller någon annan syssla:) hör av dig till nathalie@lyckorus.se om du vill ha mer ingående tips:) Kram och lycka till!
www.lyckorus.se
Madelen
,
Jag har tre barn och har haft restless legs alla tre gångerna. Första gången upplevde jag det precis som du beskriver. De är 8år, 5,5år och snart 1år. Sista gången höll jag igång med måtta. Tränade 3ggr i v fram till v 34+0 och sen måste man lyssna på kroppen om de känns ok. Vila men inte sova som du beskriver behöver kroppen mer och mer för att orka återhämta sig sen när ni får barn. Det blir mindre sömn när man får barn, tror kroppen förbereder sig innan även om man tror att kroppen håller på att bli knäpp! När man väntar första barnet så tänker man på ALLT, och man hinner göra det. Men sen gör man inte det på samma sätt med barn 2,3,4 ...... Och första barnet är ett "testbarn" som jag brukar kalla vår äldsta. Man har gjort alla fel med honom tyvärr som man inte gjort med de andra... Men man är inte mer än mänsklig. Håll ut det blir bättre, testa och ät magnesium och fortsätt ät järn när du ammar så du slipper den SJUKA tröttheten. Man behöver lika mkt järn när du ammar som när du är gravid! Lycka till?
Emma
,
Jag hade stora problem med kryp i benen precis när jag började med lergigan. Såg att du också äter dom. För mig gick det över när jag hade ätit dom i typ 1 vecka. Det kanske kan vara något liknande för dig:)
Hanna
,
Men nu får kanske du lägga ner? Varför använda ett ord som inte längre finns? Bla pga av att se inte är så smickrande! De var en trevlig kommentar där hon talade om som de är, vad de heter. Hur bra som helst av Johanna!! och självklart är Viktoria förlåten då de som Johanna skriver handlar om okunskap (man kan inte veta allt). Och Viktoria kommer med all säkerhet inte använda ordet igen, toppenbra?!:)
Viktoria Bergh
,
Hej Johanna! Jag ber om ursäkt om du och andra tagit illa upp. Men när jag skulle sätta ett ord på mina känslor och upplevelser så googlade jag och fick en förklaring på vad damp betyder och det är ett ord som faktiskt används som förkortning av massa andra ord men även mildare än adhd.. så därav skrev jag damp men vet inte om det finns något annat ord som folk inte tar illa upp som kan ersätta just ordet damp i betydelse? Upplys mig gärna isåfall:) mvh
Tina
,
Jag lider oxå av Restless legs. Har en medicin som heter Madopark (recept) mot det. Dock så hjälper det ofta med två Alvedon. Testa det. Det är sjukt enerverande med RLL och helt omöjligt att kunna somna. Hoppas det hjälper