Att resa med 2 små

Jag har fått väldigt många frågor om hur det funkar att resa med 2 barn. Jag själv visste ju inte hur vi skulle göra med allt på resan nu när vi faktiskt hade en bebis med oss som kräver andra saker än vad Frank behövt. (Barnmat, välling, vaccinationer osv)

När Frank var bebis så åt han ju typ vanlig mat direkt efter att ha ammat, alltså ingen ersättning, välling, barnmatsburkar eller liknande!! Så detta blev en ny erfarenhet för oss.

Det första vi gjorde var att kolla upp vaccination, vi blev rekommenderade att ta mässling vaccinationen inför resan, den som han egentligen skulle få vid 12-18mån ålder. Det som var skillnaden på att få den nu var att det bara ger ett korttidsskydd och att han ändå behöver ta sprutan sen när den är tänkt att tas. Men det gör inget, bättre skydd nu tillfälligt än inget skydd alls. Hepatit A sprutan får barnen inte ta förens de fyller 1år så den var ju inte att tänka på. Frank hade alla vaccinationer som han behövde då han tagit hepatit sprutan osv. :)

Gällande mat till Ralf så packade vi med oss massa barnmatsburkar för iaf första veckan så att vi skulle slippa leta rätt på en matbutik så fort vi kom fram. Men välling & gröt packade vi med oss så att det skulle räcka hela vistelsen. Vill inte äventyra att leta rätt på någon välling eller gröt som han inte haft förut. Vi valde att köpa med tetravälling (färdigblandad) så att det fanns till flygresan och andra tillfällen som mitt i natten vid uppvak eller om vi skulle på utflykt osv! Smart att ha och den drack han rumstempererad utan problem.

Vi tog med oss en termos till Ralf att ha tevatten i och sen när vi skulle värma hans barnmat inför lunch & middag så gjorde vi vattenbad med varmvatten. Supersmidigt! Så hans barnmatsburk fick stå i tevatten i ca 30min innan det var matdags. Men då fick man bara planera lite så gick det smidigt med ju! Jag tog även med en barnmatssked och vattenflaskor till barnen.

Tips är att ta med sig små doseringspåsar med tvättmedel så att man kan handtvätta på plats. Det blir ju så sjukt mycket tvätt med barn och för att slippa betala dyr tvättning på hotellet så går det lika bra att handtvätta i badkaret. Så gjorde vi! ☺️

Flygresan gick supersmidigt! Vi valde att endast ta med resevagnen till Ralf men med handen på hjärtat så skulle vi tagit syskonvagnen! Även om det inte var mycket promenader så hade det varit skönt att kunna nattat Frank i vagnen också så att vi hade fått någon middag i ensamhet eller iaf en kväll ute. Nu behövde ju hela familjen gå och sova vid 20-21... lite trist! För man blir ju trött av att ligga och natta barn och därav så försvann ju mycket egentid mellan mig och Simon. Så det var en miss!
Vagnen lämnas ju in på specialbagage och det är jätte smidigt. Utomlands brukar man få ta med sig vagnen hela vägen fram till flyget sen tar dom den där.. på Arlanda så finns ju lånevagnar om man behöver. Men bästa vi hade med på hela resan var bärselen! Vi tog med vår babybjörn där Ralf kan sitta framåtvänd och bakåt. Framåtvänd för när han var rastlös och ville vara med, och bakåtvänd för när han skulle somna. Denna användes flitigt på flyget!! Såååååå bra att ha! Jag var uppe och gick i planet för att natta och hålla han nöjd. Då slipper man sitta med en arg,trött,uttråkad bebis i knät som ålar sig ur famnen. PERFEKT!

annars för att få en härlig flygresa så packades leksaker ner, filmer laddades ner på paddan i offline läge och jag hade även fyllt väskan med snacks! (Godis, chips, russin, klämmisar) Sen fick jag tips om att köpa någon liten present till barnen och slå in så när några timmar avklarats i flygresan så fick dom öppna presenterna som en rolig grej! Frank fick öppna alla paket såklart och där i låg detta:
för er som har sett barnprogrammet chip & potatis på Netflix, ni förstår! Detta fick bli Franks lilla potatis.

Sen fick Ralf en bitleksak för att han har så många tänder på gång som besvärar honom, denna var väldigt användbar på resan och även nu hemma då men ;) bästa köpet!
Väldigt greppvänlig och den lindrar hans tandvärk.

Ralf fick även en liten babblarna mjukis men även Frank får leka med den om han vill då även han gillar babblarna! Nu leker han inte med den men blev minst lika glad som Ralf blev av presenten
Så presenterna blev en rolig grej på flyget eftersom han fick öppna ett paket efter visst antal timmar osv! Något att se fram emot och för att Frank varit så duktig. Som en morot.

Sen vill jag tipsa om att ta med en KUDDE. denna hjälpte oss jättemycket för när Ralf somnade i famnen så sov han såå bra på kudden, då slipper man sitta och få kramp i armen och bebis sover gott, kudden och han är också enklare att flytta än bara han utan kudde.

Annars så anser vi att det är väldigt enkelt att resa med små! Vi kunde ju göra utflykt med katamaran segling och då använde jag mig av bärselen tex.. men sen blir ju resan vad man gör den till!

Gällande vilostunder osv så gick vi (läs Simon) alltid in på hotellrummet med Frank för lunchvila för att orka med långa dagar i värmen och det funkade superbra! Jag brukade ta en sväng med Ralf i vagnen eftersom jag inte behövde ta lunchvila som Simon ;) plus att jag gillar att vara ute och njuta av vädret!

Å juste! Andra veckan så tog vi oss iväg till en matbutik och köpte mer barnmat, klämmisar, blöjor och våtservetter! MEN just i Mexiko så var det väldigt svårt att få tag på just barnmatsburkar.. så om ni ska dit på semester så rekommenderar jag att packa med mat. Även om det blir tungt i bagaget ...

Har ni andra frågor eller funderingar så är det bara att kommentera så ska jag försöka svara! :)