VISA ARKIV & KATEGORIER   |   SÖK
Annons

Hur man kommer igång!

TA0859225-11F0-447E-9167-628EEDA5C2E9Jag får många frågor om träning, kost och hur man kommer igång!? Så jag tänkte skriva om mina tips och hur jag gjorde!

Har man svårt att komma igång så tycker jag att man inte ska lägga ribban för högt i början.. det är oftast där vi fallerar! Vi sätter ett högt mål och efter någon dag så känns det där målet vääääldigt långt borta och så ger vi upp. Ska man ha ett stort mål så måste man lägga fokus på delmålen först.. annars är det dömt att misslyckas.

Som jag tex.. jag ville komma igång med träningen efter förlossningen och började med små små steg i rätt riktning.. promenader direkt efter lämning på förskolan (för då var jag redan ute och påklädd & mycket enklare att ta sig iväg då)

jag satte sedan igång med lite hemmaträning och för att man ska klara av att träna hemma så tror jag på att man måste ha något som sätter igång en även där. För min del blev sats online training min räddning! Det är alltså onlinepass och jag körde Strong mama vilket är ett pass för nyblivna mammor med fokus på just kroppen efter en graviditet/förlossning! Perfekt!

Då gjorde jag så att jag bestämde en tid när jag skulle köra onlinepasset hemma i vardagsrummet, tex kl 10.00 säger vi! Åh sen när klockan blev 10 så körde jag igång.. jag skapade alltså ett måste med en bestämd tid. Då fick jag träningen gjord och ett pass på 30min kan nog VEM som helst hinna med på en dag? Mitt mål var att försöka göra iaf 2 sådana pass i veckan. Ibland gick det och inland fallerade jag även med det.

SÅ då bestämde jag mig för att hitta en träningsform som jag trodde kunde vara rolig, utmanande, passa mig som nybliven mamma och det viktigaste av allt, det skulle funka att träna dagtid med bebis. Det enda alternativet som jag hittade här i Enköping var mama crossfit så jag bokade ett provträningspass och kände direkt att JA!! Det är detta jag ska ta mig iväg på! En stund där bara jag får fokusera på mig, där vi alla är väldigt lika (mammor), en träning som är väldigt givande + att jag kan träna med Ralf och även Frank! Alldeles perfekt!! Då får jag även eftermiddagarna/kvällarna ledigt tillsammans med min älskling här hemma.

Det blev sååå mycket enklare att ta sig iväg när man redan hemma bokat in sig på ett pass, man får träffa andra tjejer med bebisar och peppa varandra och även om man skulle ha en piss natt i ryggen med vakentimmar tex så kunde man ju åka dit för att hänga eller bara göra något! Jag känner mig redan så mycket starkare och jag har återfått kontakten men mina muskler.. jag börjar känna igen kroppen igen! En sådan härlig känsla att börja få känna sig som sig själv igen (även om det är i en ny upplaga). Mest av allt så märker jag av resultaten i vardagen! Jag orkar bära matkassar, babyskyddet, Frank osv! Jag tyckte många vardagssaker var superjobbiga innan! Att bara komma upp från att sitta på huk var kämpigt för benmusklerna!

Det ligger något i det där att den bästa träningen är den som blir gjord!

Nu för tiden har ju gymmet blivit väldigt populärt men det passar kanske inte alla.. alla kanske inte tycker att den träningsformen är rolig! Även om det finns en uppsjö av variationer inne på gymmet så måste man ju fortfarande själv försöka dra sig iväg och är det inte tillräckligt kul ja nej då kommer man ju aldrig iväg. Så mitt tips är att hitta sin träning! Det kanske är badminton, ridning, löpning, gymnastik, innebandy, pingis, simning… ja vad som! Vet du inte vad du gillar så PROVA!

Sen är det väldigt smart att ta hjälp!! Åtminstone sådär i början.. så mycket pengar som kanske läggs på skräp istället, som dricka, godis, skräpmat, alkohol, nikotin? Onödiga klädköp? Osv osv.. jag LOVAR dig att om du istället skulle lägga ca 1000:-/mån på träningen så skulle du inte ångra den utgiften.

Det finns inte en enda sak i hela världen som kan motsvara den positiva energin som faktiskt fysisk aktivitet ger! Jag har blivit sååååååååå mycket gladare sen jag började träna.. och tro mig! Jag har själv suttit hemma på soffan i pyjamas till klockan blivit lunch och tänkt att jag skulle ta mig ut men inte orkat.. och spytt galla över ”träningsmänniskor” som verkar må så bra, som tränar så ofta, som äter hälsosamt osv! Men det tar inte lång tid efter att man hittat något man gillar som den där härliga känslan infinner sig och man går över till just den där ljusa sidan med mer ork o glädje i vardagen! Nu är jag den där träningsmänniskan som försöker peppa andra och mår bra! Men jag vill inte vara en träningstokig tjej som bittra folk (som jag var) sitter hemma i soffan och stör sig på. Ånej jag vill berätta för just DIG att kan jag så kan du! Man måste börja någonstans!

Jag hade ju även ett mål gällande kosten.. att jag skulle försöka äta lite mer hälsosamt! Ibland äter jag ”nyttig” mat men det kan också hända att en vecka består av ostmackor, nudlar, pizza, kebab och falukorv.  Jag är inte för hård mot mig själv men nu har jag lärt mig att känna av min kropp! Vad den mår bra av! Jag vet att jag blir svullen i magen av vitt bröd så jag försöker hålla mig till ljust bröd på helgerna bara..

jag försöker att äta mellanmål för mitt blodsocker håller sig på en jämn nivå då och det känns som att jag behöver det för att orka.

Jag har slutat med godis och fikabröd och detta är min största vinst! Att jag har klarat att vara utan detta har gjort mig sååå gott! Jag är piggare, har ett jämnare humör, har mer ork, känner av hunger på ett annat sätt och mår bra psykiskt också! Det betyder inte att jag inte unnar mig goda ostar, chips och fruktfat på kvällarna! Men det känns som en fin balans i livet. Jag älskar ju mat och skulle aldrig sluta äta delikatesser inom matvärlden.

Vet ni vad det roligaste är då.. jag har inte tappat så mycket i vikt och jämför jag bilder på hur kroppen har förändrats så kanske det inte har skett drastiska saker! MEN jag mår TUSEN GÅNGER bättre i denna livsstil! Så skulle jag bara kika på vågen och jämföra bilder så kanske jag skulle känna besvikelse för jag kan inte se den där stora förvandlingen.. så strunta i spegelbilden och vågen och gå på känslan!

Vi har bara ett liv, det kan ta slut när som helst, gör sakerna för din skull och kanske din familj men det viktigaste är att du ger dig själv dom bästa förutsättningarna till att få vara lycklig och jag LOVAR er att lite motion kan göra livet så mycket roligare och berikat! ❤️

Ni får gärna skriva frågor om ni har så kan jag svara på dom i ett separat inlägg! Kram


Annons

Kommentarer


  1. Jessica 6 oktober, 2019 on 16:09 Svara

    Grymma tips! Men hade du, och isåfall hur hade du motivation att träna under din graviditet?

    • viktoriabergh 6 oktober, 2019 on 16:24 Svara

      Tack! Jag hade ingen motivation till träning då faktiskt tyvärr! Mådde för dåligt. Men skulle använda mig av dom tipsen för gravida också!☺️

  2. Johanna 8 oktober, 2019 on 20:01 Svara

    Vad peppande att läsa! Jag är ensam med min dotter på 2 år och jag har kommit i en sån ond cirkel sen separationen med hennes pappa. Äter fika på jobbet, alltid något onyttigt på kvällarna, pasta i matlådorna.. Tänker att ”Det är ändå ingen idé, kan ändå inte ta tag i träningen eftersom jag är låst hemma med dottern” Så onlineträning är ju ett bra tips! Var det dyrt? Mår så dåligt av det men tar ändå inte tag i det! Och sluta med socker känns så himla svårt. Hur gjorde du? vad duktig du är som slutat med godis och fikabröd!

    • viktoriabergh 8 oktober, 2019 on 21:47 Svara

      Tack snälla du!! Alla kan vi! Det är alltid en idé, om du inte är medlem på sats så fråga en vän som är! Då kan du låna den personens inlogg och köra ”gratis” på internet. ☺️💕 du kommer INTE ångra dig!! Jag bestämde mig bara. Jag var så förbaskat trött på att låta sockret styra över mig! Trött på att inte ha någon matlust att liksom vara så oschysst mot min kropp efter allt det fina den skapt och gjort för mig! Jag behövde bryta från sockret för att klara av att få balans. Jag är inte en person som klarar av att äta lite godis på helgen bara.. jag har ett missbruk och det ska man ta på allvar. Lite som att säga till en alkolist att bara ta 1glas.. jag försöker njuta av allt det andra goda i livet som jag vet att jag kan ha balans med. Som ostar, lite chips/popcorn, oliver, frukt, osv! Ska även testa att baka lite sockerfritt, 😊👍🏼 sätt ett mål! Kanske du ska testa att vara utan socker i 1månad först? För å se om du grejar det.. 💕 sen sätter du nya mål.. och ha belöning på vägen men som inte innefattar mat. Kanske du får köpa dig något fint eller ge dig tid tlll något du velat göra osv! Som en boost!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

För att få de senaste uppdateringarna