VISA ARKIV & KATEGORIER   |   SÖK
Annons

Svara ärligt nu..

Kommentar på bloggen:

Hur tänker ni när ni sitter med bilbälte men Frank åker i knäet? Hur kan man ens komma på tanken att åka bil med ett så litet barn utan rätt skyddsanordning? Det finns ju ingen chans i världen att han skulle överleva ens en liten krock…skrämmer det inte er?

Bilden ger mig seriöst magont. Det är livsfarligt. Ger en väldigt oseriös känsla att man gärna åker på semester och glassar men inte värnar om sitt barns liv? Varför tog ni inte med en bilbarnstol till honom om det nu inte finns att hyra där?
Känns ju helt sjukt…ni borde skitit i hela resan om ni inte kunde se till prio 1 att ert barn åker säkert! Knappast så dom kör lungt där heller…

Denna kommentar fick jag till mig och jag kände direkt att jag ville lyfta detta ämne tillsammans med er!

För antagligen så är vi inte ensamma om detta scenariet.

Först och främst så tycker jag att alla får göra sina egna val och det ligger inte i mitt intresse att ifrågasätta andras val. Jag förstår att jag som har en offentlighet blir petad på gällande känsliga ämnen och saker som upprör andra.. men därför tänkte jag att jag lyfter detta med er för att nu se om ni vågar svara ärligt på denna frågan.

Har du med barn någonsin rest utomlands utan korrekt säkerhetsanordning så som Taxi, buss, tuktuk, transfern från charterbolagen överlag.. eller åkt kommunalt hemma i Sverige med bussen.. eller tåget? Där finns inga bilbarnstolar eller babyskydd.. tar du med dig ditt egna då? Eller betalar du tusenlappar för att fixa rätt säkerhetsåtgärd. Alla svar mottages bara dom är 100% ärliga, du får mer än gärna vara helt anonym men vill se om vi är den enda familjen som ”är helt värdelös på föräldraskap” .


Annons

Kommentarer


  1. Karin 28 mars, 2018 on 16:17 Svara

    Vi gör precis som ni! Visst känns det inte bra, men vad ska man göra? Och precis som du skriver; buss, tåg??

    Finns så jävla många moralkärringar!!
    Låt det bara rinna av er. Ni är dom bästa föräldrarna för Frallan 😉

    Puss och kram! 😘

  2. Madde 28 mars, 2018 on 16:25 Svara

    Då är jag och min sambo oxå helt värdelösa på föräldraskapet kan jag säga. Vi åkte till Thailand med våran son när han var 1år och från flygplatsen så tog vi en minibuss då vi var så många i sällskapet och jag satt med min son i knät. Tror inte eller jag vet, att det ABSOLUT INTE bara är min familj eller din Viktoria som gör och har gjort så. Nästa år kommer vi åka till Thailand igen med våra två barn och då är den minsta 1år och ja, han kommer åka taxi utan bilbarnstol. Herregud vilket ruttet föräldraskap, har jag inte lärt mig nånting.
    Förresten tack för såna ärliga inlägg i din blogg😃 vi var sugna att välja Orchid hotellet men efter din recension så tog vi det inte. Vi valde ett annat istället och det vart på Khao Lak.
    Hoppas att ni får en fortsatt trevlig semester😊🏝🌞

  3. Jonna 28 mars, 2018 on 16:32 Svara

    Har rest 3 gånger hittills med dottern som är 1,5 har haft med babyskydd första gångerna och nu släpar vi med oss en max Way. Till Spanien. Varit borta allt ifrån 1-3 veckor 😊

  4. Cissi 28 mars, 2018 on 16:39 Svara

    Vi är som ni nu i Thailand på semester . Åker både tuktuk och taxi utan bilstol . Åker även moppe med henne utan hjälm då de bara finns vuxenhjälmar .
    Inte direkt så man skulle ta med sin bilstol hemma ifrån , men man tänker ju sig alltid för åh håller i dom osv när man är ute och åker. Man är inte ens ansvarslös förälder bara för de ❤️

    • Madeleine 30 mars, 2018 on 10:55 Svara

      Utan hjälm är väl kanske att ta i… då hade jag hellre gått….

  5. Anna 28 mars, 2018 on 16:39 Svara

    Jag har vart utomlands flera gånger med våran tvååring och fyraåring både i Thailand, Mexico och USA. När vi var i Mexico hyrde vi en minibuss med bilstol i men det är enda gången. Som du säger så finns inte det på dessa ställena. Sen om man kanske ska åka fyra timmar i ett land där det kommer förekommer mycket trafikolyckor så kan man ju boka en taxi med bilbarnstol hemifrån. Men när vi har åkt från flygplatsen och tagit taxi på stället där vi bott har vi alltid haft våran minsta i knät. Det är väl upp till var och en hur man vill göra och jag kan inte förstå varför man ska behöva trycka ner folk.

  6. Mikaela 28 mars, 2018 on 16:40 Svara

    Hej , vi ska resa i sommar med vår snart 2 åriga son .. och vi kommer göra som ni , transfer till vårt hotell är på 1,5 timme och antar att han ska sitta i mitt knä då .. jag tycker att det är upp till var och en vad man gör 💙

  7. Johanna 28 mars, 2018 on 16:40 Svara

    Jag åkte buss på gran canaria uppe bland bergen när min son var 11 månader. Fanns ingenting jag kunde sätta fast han i och det var den läskigaste resan nånsin, då busschauffören körde som en idiot. Vi ska utomlands nu i juni och jag kommer definitivt inte ta med mig egen bilstol. Får försöka sätta han i knät på ngn sv oss och sätta bältet över båda. Tror faktiskt inte det är många som tar med egen stol. På vissa ställen finns det Att hyra, det gjorde det när vi åkte taxi på gran canaria men det finns ju inte överallt

  8. Linda 28 mars, 2018 on 16:41 Svara

    Jag tror alla föräldrar reagerar när man ser en sån här bild MEN de flesta som reser med barn känner igen sig. Vi har hyrt bil utomlands och betalat extra för bil stol. Vad får man? Jo en som man lika gärna kunde varit utan pga det är kass bilkudde som man ska ha och barnet knäpps med vanligt bilbälte. Inte så säkert.
    När vi varit utomlands med våra barn har vi försökt att inte åka bil/taxi. Men de få gånger vi gjort de har vi åkt med barnen så som ni gjort.

    Många klagar nog på dig. Men jag kan lova dig att otroligt många varit i exakt samma sits.

  9. Carolina 28 mars, 2018 on 16:41 Svara

    Vi har också låtit vår dotter sitta i knät när vi varit utomlands i både taxi och buss. Och likadant i buss hemma i Sverige. Det är ju tyvärr så det fungerar. Hade varit helt omöjligt att resa runt på ett resmål annars ☺. Att släpa med ett babyskydd eller en bilbarnstol hade varit helt omöjligt. Antagligen är personen som skrev kommentaren avundsjuk för att ni har möjligheten att resa och njuta av livet och varandra tillsammans med er son ☺

  10. Myh 28 mars, 2018 on 16:41 Svara

    Vi åker stadsbuss med vagnen, men i övrigt har vi nog alltid med bilbarnstol om vi reser eller liknande. Vi flög till island när sonen var 5 månader men då tog vi med bilstol. Kommer nog göra det om vi åker utomlands igen. Men det är så vi gör. Mest för att jag aldrig skulle kunna förlåta mig själv om något skulle hända om vi tummar på säkerheten. Men jag lägger mig inte i hur andra gör. Det är helt och håller deras val.

  11. Anna 28 mars, 2018 on 16:42 Svara

    Vi har rest en del med våra barn och brukar ta med oss barnsäten och så hyr vi egen bil hela semestern. I början hyrde vi säten från bilfirmorna men dom är ofta sunkiga och känns inte säkra. Så vi började ta med egna och hyr såna väskor att transportera dom i på flygplatsen så dom inte ska bli förstörda.

    För oss har det känns bäst, både pga säkerhet och pga åksjuka barn, det hade inte funkat med bussar som kör som dårar på småvägar. Och vi kan åka var vi vill när vi vill. Kostnaden för hyrbil har varit ok om man jämför med transfer för 4 personer, taxi hit och dit osv. Och vi gillar att se oss runt. Men, då kör man bil i okända områden, som självklart kan vara en säkerhetsrisk det också jämfört med att åka taxi med en lokal chaufför. Vi har mest rest i Europa, där hyrbil funkar kanon. Vi har inte varit i Thailand så vet inte ens om det är ett alternativ där.

    Detta är ingen kritik utan mer ett tips till en annan semester :-)

    Hur ni säkrar ert barn tänker jag inte kommentera, det är upp till er.

  12. Michelle 28 mars, 2018 on 16:43 Svara

    Vi va i Thailand förra året med vår son på då 15 månader och han åkte också taxi & tuctuc utan bilbarnstol.
    Ni är inga dåliga föräldrar för det!!

  13. Jenny 28 mars, 2018 on 16:45 Svara

    Vi åker i transferbussen utan bilstol till barnen (tyvärr, känns sjukt att man gör det egentligen) men sen åker vi ingen taxi osv på plats. Vi går hellre eller bokar boende centralt för att minimera riskera.

  14. Jennipher 28 mars, 2018 on 16:46 Svara

    Åkte kommunalt (buss) en gång när min dotter bara var några månader och då var det en längre sträcka på ”motorväg”. Enligt busschauffören var jag tvungen att ha henne i famnen då hon absolut inte fick sitta i vagnen pga. säkerhetsrisk. Kändes inte bra eller säkert för fem öre så efter den resan sa jag att jag aldrig mer skulle göra så. Jag tror att man självklart helst av allt vill att ens barn åker säkert men att man i vissa situationer, vid vissa tillfällen, kanske ruckar på det där lite grann.. Kan tänka mig att det ni upplevde var ett sådant tillfälle. Så är det ibland och jag tvivlar inte en sekund på att ni är de bästa föräldrarna som Frank kan ha! Kram från en som har en dotter som bara är någon dag yngre än Frank :)

  15. Amanda 28 mars, 2018 on 16:49 Svara

    Hej! Jag såg ditt inlägg på Instagram och blev nyfiken. Tycker visst de är skrämmande att åka utan bilbälte till ens egna barn. Men skulle man ha väckt ditt barn nu i bilen som sov så skönt i pappas famn? Nej säger jag.

    Min dotter blir åksjuk lätt i bilen pga vi inte åker bil så ofta. Vi åker bara längre sträckor när vi väl åker. Nu har vi åksjukepiller utskrivet av läkare. Men ANYWAY.. back go the point. Vi åkte 3h bilresa en helg. efter 1.5 kräktes hon ner heeela sig själv och bilstolen mitt på vägen. Vi stannade där vi kunde. torkade av henne o böt kläder. torkade av bilstolen så mycket vi kunde.. stank fruktansvärt. Samma visa hände efter 30 min igen.. då var vi mitt ute i skogen hade 30 min till närmaste (stad) jag bestämde mig för att hon fick sitta i mitt knä tills vi var framme. Hon var rädd för att kräkas igen obviously. Men hon blev lugn när hon fick sitta med sin mamma
    Och jag hsde inte dåligt samvete för jag sätter mitt barn i knäet 30 min i bilen istället för i bilstolen som är bakåtvänd så ska de hända samma sak igen.. Jag dömer inte dig. ni är föräldrar till frank. Ni gör det som är bäst för er. Ingen är felfri, dem som kommenterar något annat har nog något annat att dölja. :) Kram!

  16. Sofie 28 mars, 2018 on 16:50 Svara

    Hej! Vi är också i Thailand just nu och vi har åkt både taxi och tuk tuk med våran 16 månaders. Vi hyrde dock en taxi från företaget kids on board Phuket som har bilbarnstolar. När vi skulle åka 1,5 timme från bangtao till kata. Men annars så har vi som sagt åkt tuk tuk nästan varje kväll. Det känns ju såklart inte super roligt, men vad ska man göra då!

  17. Malin 28 mars, 2018 on 16:51 Svara

    Vi åkte tuk tuk och taxi med bebis i knät häromdan. Känns fel men vi tar seden hit vi kommer, alltså Thailand 😊👋🏽 Nu ska vi åka flera timmar bil om några dagar och hsr bokat en taxi med bilbarnstol men korta sträckor har vi kört tuk tuk. Ni ä inte dåliga föräldrar! Kram malin

  18. Jennipher 28 mars, 2018 on 16:55 Svara

    P.S. Kom på att vi med ska utomlands i sommar så det lär ju bli på samma sätt för oss när det är transfer och liknande.. Så är det ibland..

  19. Jonny Petersson 28 mars, 2018 on 16:57 Svara

    Det är absolut inget fel med att åka med barnet i olika fordon oberoende kring vilken säkerhets utrustnings som används jag själv litar på min egen förmåga att skydda mitt barn, så länge man inte fäster barnet med eget ”vanligt” bälte eller under samma bälte som sig själv då det är absolut livshotande för barnet skulle då hellre behålla barnet i famnen eller på golvet, ni är väldigt bra föräldrar inget fel ifrån min synpunkt!

  20. Jenny 28 mars, 2018 on 16:57 Svara

    Hej! I januari åkte vi till kap verde och ön sal i en vecka, sonen var då nästan 9 månader, vi hade inte med något babyskydd eller bilbarnstol och åkte stor transferbuss från och till flygplatsen. Babyskydd fanns garanterat inte att hyra och även om det hade funnits så hade det inte funnits något eget säte för den eftersom att bussen var full. Bussresan tog väl 20 minuter och jag hade sonen i ergobabyn hela vägen med bilbälte omkring mig och honom. Det var även två till par som hade med småttingar och de gjorde likadant, för vad skulle man ha gjort liksom, asat med ett babyskydd.. eh nej tack, det var nog med allt annat som man behöver ha med till en liten när man reser. 😱 folk får tycka vad de vill, men så gjorde vi. Det är ju faktiskt inte deras barn som man har med sig, utan sitt egna.

    Vi hade en underbar vecka och ingen kom till skada. Det är så himla lätt för folk att sitta bakom en skärm och skriva sådär till dig men har svårt att se att de skulle komma fram och säga så där när ni står dör vid er taxi i Thailand.

    Fortsätt njuta av er semester! 😊

  21. Olivia 28 mars, 2018 on 17:03 Svara

    Tycker det är så fruktansvärt irriterande att folk lägger sig i så mycket i hur man väljer att uppfostra sina egna barn! Herregud finns det något som är tillåtet? Vi äger snart inte ens våra egna barn? Är det för att Svenskar är så kvadrata i sitt tänkande? Eller är det för att det är brist på sol i Sverige? Helt ärligt så vet jag inte vad som gör att folk inte kan läggs sig i sina egna bussnies. Du är ju utomlands och det är självklart att dem inte har samma regler där som här! En olycka kan hända vart som helst och närsomhelst, vare sig du hade haft stolen eller ej! Det är så dumt att folk ens påpekar hur man väljer att göra.. blir smått irriterad som du kanske märker haha, men fy är så trött på den dåliga vanan att folk ska hoppa på och säga hur en ”bra” förälder ska vara. Du kanske gör 1000 saker som en ”bra” mamma inte kanske gör, det kan handla om en enkel puss som betyder mer än allt rutinerade och följande av lagar som en annan mamma följt! Jag har gjort samma och gör även samma då det krisar och verkligen behöver åka. Man får ju åka med barn i famnen en kortare sträcka.

  22. Baljan 28 mars, 2018 on 17:06 Svara

    Ja men herregud visst det ser inte ok it men vi har gjort precis som ni när barnen var små och man skulle utomlands man var glad att man kom iväg ordentligt med två små och INTE GLÖMT något 😂 alla moralkärringar har bara för mkt tid . Klart man ser till ens barn säkerhet men just i transfer situationer o till/från ställen..nej då jade vi inte bilbarnstol eller liknande mammas eller pappas knä fick duga …o inga men för livet blev det . Allt kan hända hela tiden om man nu vill vara paranoid dygnet runt men bor man en hel månad eller två någonstans ja då kan man skaffa säkerhet där då….Så NEJ ni är inte ensamma o då är vi alla usla pärons 👍🏻❤️🤗

  23. Rita 28 mars, 2018 on 17:06 Svara

    Vi har åkt med vår son, som då var 18 månader i en transferbuss och lovar att vi inte va dom ända på denna buss med barn och såg inte en ända barnstol på bussen! Ni ör absolut inte ensamma om detta!

  24. Matilda 28 mars, 2018 on 17:10 Svara

    Vi åkte till kreta i september/oktober med vår son som blev ett när vi var där. Vi åkte transferbuss med honom i knät. Och en dag åkte vi på utflykt för det regnade. Tog bussen dit, och när vi skulle hem så började det vräka ner och vi visste inte när bussen tillbaka skulle gå plus att det var en bit att gå till bussen. Så vi valde att ta taxi. Han satt i mitten med bältet över benen bara. Jag var livrädd hela vägen men ångrar det inte. Klart det är livsfarligt, men ibland finns kanske inte några direkta alternativ. Skulle inte släpa med en stol på semester om jag inte visste innan att vi skulle hyra bil och ta oss runt med varje dag och det inte fanns stolar där.

  25. Sandra 28 mars, 2018 on 17:14 Svara

    Hej,

    Jag brukar aldrig kommentera men denna gång kan jag inte låta bli!

    Jag har rest mycket med våra barn och vi har ALDRIG blivit erbjuda en bilbarnstol av svenska flygbolag till och från hotellen, i vissa fall finns det inte ens bälte till oss vuxna?

    För X antal år sedan använda vi inte ens bält flitigt i Sverige, barnen hoppade rundor i bilen medans vissa föräldrar till och med rökta samtidigt som dem körde med barnen i bilen!

    Det är en skam att folk ens yttrar sig, dem som yttrar sig har säkerligen inte ens varit utanför 50-skyltarna i Sverige!

    Ni är grymma föräldrar!

  26. Erika 28 mars, 2018 on 17:17 Svara

    Vi har rest runt i hela Asien utan bilbarnstol i taxi. Så trött på alla korrekta svenskar som kan och vet allt. Det bor faktiskt barn i andra länder med som överlever alla möjliga ”farliga” saker.

  27. Annika 28 mars, 2018 on 17:23 Svara

    Jag tycker helt klart att det är upp till var och en. Vi brukar dock välja att ha vår lilla tjej i knäet dock under vårt egna bilbälte (känns bättre). Har aldrig stött på en bil utan bälte.

  28. Mona 28 mars, 2018 on 17:28 Svara

    Det är upp till föräldrarna vad dom tycker.
    Förstår inte varför folk måste lägga sig i hela tiden. Jag, personligen hade nog inte tagit med bilbarnstol. Gör vad ni vill!

  29. Tatiana 28 mars, 2018 on 17:38 Svara

    Vi har gjort precis som ni när vi har varit utomlands:)

  30. Frida 28 mars, 2018 on 17:40 Svara

    Dummaste jävla kommentaren jag någonsin läst! Alla gör som dom själva vill, och govetvis hade även JAG haft mitt barn precis som ni hsr Frank!
    Hon/han som skrev kommentaren måste va trött på sitt eget liv eftersom hon behöver peka med en pekpinne på er!!
    Skit i den dumma kommentaren och fortsätt som ni gör!

  31. Caroline 28 mars, 2018 on 17:42 Svara

    Vi har två barn och ett snart tre. Har alltid tagit med oss babyskydd utomlands men inte något annat när de blivit lite äldre. Har åkt taxi å dyl med barnen i knät men då har dom suttit fastspända med oss i samma bälte. Vilket inte heller är bra tydligen. Vi vet ju att det är farligt att åla utan anordning men har tagit chansen ändå vilket är helt idiotiskt för tanken om vad som kan hända de käraste vi har är helt sjukt läskig nog att bara ens ha i tankarna. Men vi har gjort det ändå. Vi är nog ett par riktigt idiotiska föräldrar trots allt. ❤️

  32. Jessica 28 mars, 2018 on 17:45 Svara

    Åh jag förstår att det är svårt att ordna med bilstol utomlands men jag vågar inte chansa, vi har förlorat ett litet barn (inte i bilolycka) och efter det tar jag inga risker. Det blir ingen utomlandsresa med lillebror förrän 5-6 års åldern.

    Vill egentligen inte moralpredika utan mer att det inte ska hända er alla något, bilolyckor är ju trots allt ganska vanligt. Vet inte hur jag resonerat om jag inte mist ett barn, jag är helt klart mer orolig efter det.

    • Linnea 28 mars, 2018 on 20:45 Svara

      Beklagar ert barn där ♡ Håller med dig Jessica, vi har valt bort utlandsresa pga dålig trafiksäkerhet och kommer att åka när sonen blivit större och kan sitta med vanligt bälte. Säkerheten först, solar i sverige de närmsta åren.. om det blir någon sol det vill säga .. 🙈 ☺

  33. Linda 28 mars, 2018 on 17:51 Svara

    Ni gör absolut inget fel och är verkligen inga dåliga föräldrar, var själv utomlands nyss med min son som är lika gammal som Frank och åkte både taxi och buss med honom i knät. Man kan inte gå och vara rädd för allt jämt då kan man ju aldrig åka någonstans.

  34. Emma 28 mars, 2018 on 17:59 Svara

    Hej, jag vet faktiskt ärligt inte hur jag skulle ha gjort om jag for iväg på en resa som er. Skulle nog försöka undvika trafik och välja att bo nära det vi vill till. Men annars skulle jag kanske gjort som er men samtidigt inte. Svårt å säga.
    Jag har dock haft lillan i knäet när jag kört en mycket kort sträcka typ hus till hus osv å det är ju i princip samma sak så måste väl säga att jag gjort samma. Tycker inte att man är dålig förälder för det men tycker också att ni och även jag skulle ha tänkt på stol. Och inte varit lat som i mitt fall kanske. När jag tänker efter på din å min situation kan jag få ont i magen men samtidigt som jag förstår er.. Men som sagt liven ser olika ut i Sverige och utomlands. Att visa saker är olagliga här å inte där mm. Sen vad som är rätt å fel är ju rätt svårt.

    Hade en som skrev att när mamman körde bil så böjde hon sig till baksätet för att leta nappen som ramlat ner och ungen var ledsen. Allt detta medans hon fortfarande körde.
    Många som inte tänker på det och tycker det är okej. men det är ju verkligen att leka med döden då man inte ens kan se ordentligt och bilbarnstol eller inte, där riskerar man även andra.. Så jag tror man ska sluta döma å sen göra det bästa för alla så ofta man bara kan.

  35. Anna 28 mars, 2018 on 18:01 Svara

    Hej.
    Jag har sj inte barn. Så jag blir opartisk kring detta ämne. Men när jag såg bilden för några dagar sedan reagerade jag faktiskt. Det såg lite märkligt ut när er son låg helt utslagen i knät. Förstår absolut att det är krångligt att ta med bilbarnstol eller att ens hyra då de säkert ser annorlunda på säkerhet. Jag vet sj att man kan släppa många gränser utomlands för att ”alla andra i landet gör så”… tex sa mig friheten att röka på en nattklubb eller liknande. Men tror inte att jag sin mamma i framtiden släppt loss i tankebanorna så mkt att jag låtit mitt barn åka utan säkerhet. Oavsett om de låter barnen göra det i landet. Tror också rent trafikmässigt att de kör slarvigare i många länder. Så man kan aldrig förlita sej på chauffören, färdmedlet som tar en fram.. framförallt inte alla andra trafikanter. Onödigt om det smäller en gång. Den gången är en gång för mycket! Samma med hjälm. Bara för att många i tex åker utan hjälp i Italien slulle jag aldrig ta mig friheten att skippa hjälmen för att jag kan. Eller för att ”alla andra inte har den på”. För som sagt, man har ett liv. Tror Inte ont om er som föräldrar. Verkligen inte! Men man ska inte va för bekväm i alla runtomkring en. så bilbälte nästa gång säger jag nog! Även om man inte behöver ha det där! För här hemma i en taxi har jag svårt att tro att de skulle jubla.

    Kram Anna! Safety first Viktoria ❤️

  36. Jenny 28 mars, 2018 on 18:08 Svara

    Ja! Det känns dock inte helt bra i magen när vi har gjort det. Redan när man landar utomlands och ska ta sig till hotellet så ”blir man tvungen” att ta den risken… Sen väljer jag hellre att undvika dagliga turer när jag åker utomlands med barn. Då rör vi oss mest runt hotellet och dit vi grejar att gå 😊. Åker jag utan barn så åker jag desto mer. Sverige är ett av det bästa länderna på barnsäkerhet i bilen, vilket ex Thailand inte är i närheten av.
    Ni är fantastiska föräldrar även om jag förstår att kommentarer som den gör ont!
    Kram från 4-barns mamman ❤️

  37. Josefin 28 mars, 2018 on 18:08 Svara

    Hej!
    Jag har en liten tjej på 1,5 år och vi åkte utomlands när hon var ca 10 månader.
    & vi åkte taxi två gånger med henne utan bilbarnstol.
    Hon satt i knät men bakom samma bälte som den vuxna som höll.
    Absolut är det läskigt att ens tänka tanken att om något händer så sitter hon inte som hon ska.
    Men samtidigt får man vara lite.. ja jag hittar inte rätt ord.
    Det var två korta sträckor på 10 min.
    Visst mycket kan hända på 10 min, och det kvittar hur lugnt man ber chauffören köra för ändå kan någon annan bil köra vårdslöst.

    Men detta är ingenting jag skäms över, jag tror att 9/10 föräldrar gjort detta någon gång. Det är absolut fel, men det finns mycket som också är fel man gör ändå här i livet.
    Men det finns INGEN som har rätt att kommentera mitt föräldraskap. (Förutom givetvis om det är uppenbar misshandel eller liknande, men det är en annan diskussion).

    Så jag tycker inte ni ska bry er om vad andra säger.
    Garanterar att det är många som kommenterar såna kommentarer som gjort det själva och bara vill peka på andra som gör likadan för att lindra sitt egna dåliga samvete.

    Sen att andra mammor kan klanka ner på andra mammor är bara vidrigt.
    Vi alla gör så gott vi kan och vi alla vill det bästa för våra små ❤️.

    Glad påsk på er! 🐣

  38. Maria 28 mars, 2018 on 18:11 Svara

    Jag tycker inte ni gör fel alls! Jag blir galen på att alla ska kommentera sånt här! Vi har gjort precis samma sak. Man kan inte gå och vara rädd för allting och oroa sig. Jag tycker ni verkar vara helt underbara föräldrar som värnar om ert barn! Strunta i sådana kommentarer. Vissa är mer försiktiga än andra, alla gör på sitt sätt, men jag tror ingen älskar sitt barn mer eller mindre för det !

  39. Tove 28 mars, 2018 on 18:12 Svara

    Jag har inte varit så borta med min son än. Han är bara 3,5 månad så vet inte hur vi skulle göra. Men tänker att det lär väl vara många som åker buss och har sina barn i barnvagnar i Sverige. Det borde ju vara samma sak tänker jag? Eller kanske att de till och med sitter/ligger säkrare som ni har Frank, i knäet än om de ligger i en barnvagn 😊
    Alla gör som de vill. Ni gör det ni känner är bäst och känns mest rätt med erat barn. Hatar att alla ska lägga sig i allt som de inte har med att göra!

  40. Mikaela 28 mars, 2018 on 18:28 Svara

    Jag hade inte åkt utan bilbarnstol till min son. Att säga att man ”tar seden dit man kommer” tycker jag blir skevt med tanke på all säkerhetsinformation man har i Sverige kring krockar och hur barnens huvud påverkas även i låga hastigheter osv.
    Det är allt för många gånger man hört om olyckor där folk sagt ”det va bara så kort väg att åka..” eller ”vi skulle bara till affären..” och så har man struntat i bälte osv och sen har skadorna blivit mycket värre än om man haft bälte.
    Jag vågar inte chansa, sonen är ju det mest värdefulla jag har.
    Jag får ont i magen bara av tanken att sätta sonen på 1,5 år i framsätet i bakåtvänd bilstol även om airbagen är avstängd. Det är många bilföretag som haft olyckor där airbagen löst ut även om den varit avstängd vid krockar. Även i en bilstol skulle barnen inte överleva detta.
    Men sen är jag en nojjig person som alltid tänker på värsta scenariot.
    Folk får självklart göra som dom vill och jag har inget med deras val att göra men jag hade inte vågat riskera det. Nu är vi inte ute och reser särskilt mycket men jag hade valt ett dyrare alternativ för att sonen skulle få åka säkrare.

  41. Sara 28 mars, 2018 on 18:32 Svara

    Jag reagerade inte ens på att Frank ligger i Simons famn. Vi har gjort det samma på en av våra resor. Tänkte bara vad skönt att han sov under bilturen. Ni gjorde som psssade er och vi gjorde som det passade oss. Kram på er!

  42. Jennifer 28 mars, 2018 on 18:34 Svara

    Jag var utomlands med dottern då 10 månader, åkte transfer (buss 30 min) 2 gånger. Ingen bilstol med. Hade också läst att bältet kunde göra det ”värre”, så jag tänkte att ha henne i bärsele skulle vara det ”bästa” dåliga alternativet. Så körde på det. Bärsele med ansiktet mot mig. Det kändes aldrig bra men okej trots allt. Vi åker kommunalt hemma i stadstrafik, sitter i barnvagn fastspänd och vagn fast. Känns aldrig tryggt men tillräckligt för att göra det upprepade gånger. Åkt tåg 60 mil flera ggr, babyskydd under första året som alltid var med. Sedan från 1 år såldes babyskydd och hon satt på eget säte, snabbtåg/regionaltåg. Men har vägrat att åka ersättnings buss på E4 när tåg ställdes in, utan tog tåget efter. Och även vägrat ersättningstaxi som kom med en bilbarnstol som jag beställt, som var tradiga och inte fastspänd ordentligt. Så sambo fick hämta 2 timmar bort. Jag är kluven i frågan och jag tror ärligt man gör det som är bäst i stunden.

  43. Elina 28 mars, 2018 on 18:44 Svara

    Jag ska resa med min bebis till Spanien i sommar och kommer ta med babyskyddet. Till vintern eller nästa sommar när han behöver stol nr 2 vet jag faktiskt inte hur jag ska göra. Nu när jag sitter här hemma känns det inte rätt i magen att han skulle åka utan stol men samtidigt vet jag inte om jag vill släpa på stol nr 2. Babyskyddet kan jag ju ändå klicka fast på resevagnen vi har med.

  44. Jessica 28 mars, 2018 on 18:50 Svara

    Vi har varit på flera resor med vår 1-åring, vi har haft med babyskyddet varje gång. Men vi har hyrt bil/åkt långa resor med taxi. När vi var i Thailand åkte vi tuctuc, men då åkte vi i framsätet med chauffören, kändes tryggare än att åka där bak. Och ja vi har också åkt kommunal buss med sonen i famnen. Man är inte sämre för det, man gör sina val själv och vad man tycker är bäst. Kram tack för ärliga inlägg.

  45. Lisa Windh 28 mars, 2018 on 19:01 Svara

    Har varit i Thailand många ggr med mina barn födda -10 & -12 och vingar åkt tuk tuk, moped (alla 4 på samma) inte alltid haft bälte i taxin.
    Fattar inte att folk orkar lägga energi på detta 😳
    Tror nog ni gör det bästa för just ert barn ❤️

  46. Josefine 28 mars, 2018 on 19:19 Svara

    Hej, alla gör man sina egna val för sina barn o om du tycker att detta känns bra så är d väl det.
    Jag själv hade vart att sätta barnet fastspänd i vagnen o åkt buss där man kan spänna fast även vagnen, lr hyrt bilstol framåtvänd lr bakåtvänd spelar ingen roll för d e nått säkrare iaf.
    Vi va utomlands i höstas o vi tog bussen o gjorde så som jag skrev lr så gick vi. Vi hade närmare 38 grader men vi gick ändå över milen bara för att inte hamna i en sådan sitts att barnen blir utan stol. Däremot så på transfern hade man inte mkt val men då satte vi minstingen i en bärsjal o den stora fick iaf bälte på sig.

    Men som sagt varje förälder gör sitt bästa för sina barn så ta inte åt dig av dumma kommentarer ☺️

  47. Helen 28 mars, 2018 on 19:34 Svara

    Jag skulle aldrig döma någon annan för alla gör det som känns rätt för dom men vad det gäller mig och den frågan skulle jag aldrig åka bil eller annat fordon utan korrekt säkerhetsskydd . Det är så pass viktigt för mig jag skulle tagit med en smidig men godkänd stol.
    Jag har sett vad krockar kan göra min pappa krockat både med mc och bil och se hur det påverkar hans liv så könner jag att en chansa att man ska inte ska krocka är inte värt det ifall olyckan är ine . Det dyrbaraste man har är ju ens barn. Men som sagt dömer inte dig ❤️

  48. Camilla 28 mars, 2018 on 19:49 Svara

    Vi har rest två-tre gånger per år med våra barn (de är 4 och 2 idag) och har åkt transfer utan skydd flertalet gånger trots att vi bokat med barnstolar. Oftast har de glömt dem eller så fanns de inte tillgängliga trots bekräftelse att vi skulle få. När barnen varit riktigt små (vi har rest med båda barnen första gången när de varit 4 mån) så har vi haft med oss babyskydd som även kan sättas fast på vår resevagn. Det har känts bea och tryggt men vi kan ju inte sätta barnen i ett skydd de har växt ur bara för att ha en barnstol…

    Men det är ju inte så att vi har struntat i vår betalda transfer pga att barnstolen inte funnits utan det är ju bara att gilla läget. Alla gör sina egna val för att få allt att funka och det blir ju tyvärr som du skriver att du får höra allt du gör ”fel” som offentlig person.

    Du känner din familj bäst och ni gör det som passar er!

  49. Sarah 28 mars, 2018 on 19:58 Svara

    TIPS!!
    En släkting till mig var nyligen i Thailand med sin tre åriga son pch dom hade med denna ryggsäck som enkelt omvandlas till en bälteskudde. Se länk
    https://www.onlinekids.se/shop/841-balteskuddar/6948-trunki-boostapak-ryggsack-och-balteskudde-2-i-1-15-36kg-rosa/

    Förstår att detta inte passar för mindre barn men tänkte iaf passa på att tipsa om den för er med lite större barn. Superbra enligt mig då bilkudden även är användbar som strandväska/förvaring när man inte åker bil.

    Sen vill jag även tillägga att jag absolut inte tror att ni är ensamma om att åka likt ni gjort på er resa. Jag tycker synd om er offentliga människor som får utstå så mycket hat och mammapoliser.
    Jag tycker ni verkar vara superbra föräldrar. Kram Sarah

  50. Erica 28 mars, 2018 on 20:01 Svara

    Alltså skulle det vara så att vi MÅSTE ta taxi eller liknande och inte ha barnstol så skulle jag självklart göra det. Men vi försöker planera semestern så vi alltid kan ha barnstol. Men alla gör ju som dem vill och jag tycker inte att någon har rät att döma dig! Om du känner att det känns okej så är det okej oavsett vad dina läsare och vad alla andra människor tycker och tänker, det är ju erat barn och erat beslut. Men jag har blivit påkörd en gång bakifrån när min dotter bara var 3 månader. Som tur var satt hon fast, men det skrämde upp mig rejält!!

  51. Louise 28 mars, 2018 on 20:02 Svara

    Jag reagerade faktiskt direkt på bilden och hade inte valt att åka med mitt barn på det sättet. Varje gång vi har rest har vi sett till att ha med babyskydd (oftast tillåter flygbolagen 2 ”barnprylar” så är barnen såpass små så är det rätt enkelt att ta med det första babyskyddet i vilket fall, kanske svårare när de är över 2 år.
    Hade jag varit er hade jag nog sett till att hyra nästa gång ni åker bil eller valt tåg/större buss då jag är nästa helt säker på att en krock med dessa inte gör samma skada som i personbi.

  52. Lis 28 mars, 2018 on 20:06 Svara

    Ni är superbra föräldrar. Skit i moraltanterna. Som förmodligen inte är ett dugg bättre själv.

  53. Fija 28 mars, 2018 on 20:17 Svara

    Vi har varit Kroatien 2 gånger (1.5 år & andra gången 3år) och sista gången då har vi haft med oss en vanlig bälteskudde. Bara för att sonen ska komma upp lite på flyget för då har han egen flygstol.. och då använde vi denna även vid turer osv. Men första gången gjorde vi som ni.. det är bökigt på vissa flygplatser att ha med sig stolar och grejer om man inte kan ta de som handbagage. Dom är inte alltid försiktiga.. vår vagn första gången vi åkte hade dom sönder :(. Lagom roligt med en 1.5 åring.. andra gången tog vi den som handbagage efter mkt om och men ( sulky) och då var den hel ..

  54. Diana Järn 28 mars, 2018 on 20:37 Svara

    Alla gör sitt bästa för sina egna barn. Och så länge barnen mår bra kan alla som inte tillhör familjen knipa käft. När vi hyr bil utomlands brukar vi också hyra bilbarnstol. Vi har ibland av olika skäl tagit taxi och då är det bara att gilla läget, bilbarnstolar finns oftast inte (om man inte förbokat en bil flera dagar i förväg).

  55. Jessica 28 mars, 2018 on 20:39 Svara

    Vi har åkt ca 2gg/år med våra 2barn i 6års tid nu. Aldrig någonsin tagit med bilstol eller blivit erbjuden att hyra/låna heller. Alltid åkt i knäet eller på eget säte bredvid. Visst det låter sjukt att inte ha det när man är utomlands när man aldrig någonsin skulle kunna åka utan stol hemma i Sverige. Tyvärr är det så sanningen ser ut här hos oss när vi är på semester. Det är ju inte så att vi eller ni INTE vet omvad som kan hända.

  56. Therese 28 mars, 2018 on 21:00 Svara

    Jag och min sambo är isåfall lika värdelösa som er när det kommer till föräldraskap. Vi åker till Spanien i maj och kommer inte ha med oss bilbarnstol, vi kommer däremot ta busstransfer till hotellet istället för taxi då vi tänker ”vi åker ju buss utan billbarnstol hemma i Sverige”. I juni åker vi till Florida i två veckor och vi kommer ha hyrbil under hela vistelsen och då kommer vi att ha med oss bilbarnstol men detta då det ingår både vagn och bilbarnstol i vårt bagage och att vi kommer ha bil direkt från flygplatsen och ända tills vi kommer tillbaka till flygplatsen och ska åka hem igen. Hade vi bara åkt taxi och sånt så hade vi nog inte haft med oss bilbarnstol. Jag tycker det är sjukt att folk inte kan sköta sitt egna. Jag tycker ni verkar vara toppen föräldrar åt Frank! ❤️❤️❤️

  57. Sanna 28 mars, 2018 on 21:17 Svara

    När vi var i Italien med vår dotter(enda resan vi gjort med barn hitills), så hyrde vi bil och betalade då 1500kr extra för bilbarnstol. Det vi fick var en bilbarnstol som endast var framåtvänd, vi fick ingen instruktion hur vi skulle spänna fast den, så vi googlade, stolen såg ut att vara i väldigt dåligt skick, men alla de hade där var i princip samma. Helt ärligt så vet jag inte om det hade hjälpt så mkt vid en krock. Kanske skulle varit bättre att ha henne i knät och spänna fast oss båda.

    • Julia 29 mars, 2018 on 07:53 Svara

      Då är de bättre att ha barnet bredvid på en kudde eller liknade. Någonting man lär sig på bilskolan är att aldrig spänna fast barnet tillsammans då de är större risk att hen kommer mosas pga din vikt.
      Kram

  58. Zeleda 28 mars, 2018 on 21:27 Svara

    When in Rome säger jag! Tror att personen som skrivit den kommentaren är en ganska ovanlig turist! Kanske inte ens en förälder 😉

  59. Rebecca 28 mars, 2018 on 21:30 Svara

    Jag har åkt buss utomlands när min som var 1 år och han satt då fast i sele på mig, utanför bältet. Inte korrekt men det kändes som den säkraste lösningen då. Bil skulle jag aldrig åka utan något form sv skydd, framför allt inte Thailand och liknande där de kör som idioter! Sen kan jag tänka mig att folk reagerar på din bild. För det ser väldigt illa ut, och även om det är så många gör så är det säkerligen inget dom fotar och visar upp. Men personligen hade jag aldrig gjort så.

  60. Emma 28 mars, 2018 on 21:49 Svara

    Hej! Nu är min son bara 2.5 månad gammal och åker i babyskydd. Men när han blir lite äldre kommer han säkert inte använda bilstol eller liknande på bussar här hemma i Sverige om vi skulle åka de. Mina syster barn har till och med suttit i knäet på den som kört och ”rattat”.
    Du ville ha ärliga svar och här är mitt!
    känn er inte som dåliga föräldrar pga en sån grej, herregud dom föräldrarna som klagar på detta är nog inte bättre dom heller. kram

  61. Nathalie 28 mars, 2018 on 21:50 Svara

    Som de flesta redan nämnt. Alla gör precis som de vill med sitt barn. Jag hade dock inte vågat riskera och åkt utan bilstol/babyskydd. Hade faktiskt släpat med mig ett eller hyrt(om det finns) ett på plats, kosta va det kosta vill, när olyckan väl är framme så betyder pengarna eller ”omständigheterna”” att släpa
    på en stol ingentinga om mitt barn är skyddad vid en olycka. Spelar ingen roll om det är en resa på 3 min eller 30min, bilen behöver bara starta och komma upp i hastighet
    o på några sekundee kan olyckan inträffa🙄🤷

  62. Sofia 28 mars, 2018 on 21:56 Svara

    Vi tog med vårt babyskydd när vi reste till Bali när sonen var fem månader då vi visste att vi skulle bila omkring mycket.

    Vi har rest till Frankrike fyra gånger och tagit med eller hyrt bilstol nu när sonen är 16 månader. Tänker inte att vi är överdrivet oroliga av oss men att jag aldrig skulle förlåta mig själv om något hände…

    I Stockholm åker jag buss utan att blinka 😉

  63. Camilla 28 mars, 2018 on 22:06 Svara

    Ni är absolut inte ensamma om detta och inte några värdelösa föräldrar. Vi var i New York när vår son var 13 månader och från flygplatsen hade vi bokat transferbuss. Jag trodde att jag skulle kunna ta med vagnen så han kunde sitta fastspänd i den men det fanns inte någon plats för det. Så där stod vi efter 8 timmars flyg med världens tröttaste bebis och föräldrar. Löste det genom att han fick sitta i bärsele. Och visst det är kanske inte optimalt men ibland får man se lite förbi vad som är säkrast. En annan familj hade kanske valt att boka en taxi med bilbarnstol istället, det gjorde inte vi. Och det var vårt val. Sen behöver man inte hålla på att lägga sig i andras val så himla mycket ❤️

  64. Ida Anderbrink 28 mars, 2018 on 22:15 Svara

    Hej på er gullisar till o börja med ❤️ Välkommen till värdelöst föräldraskap.
    Jag anser att om det inte finns rätt säkerhet vad det gäller bilbarnstol så gör man vad man kan. Sen får alla göra som dom själva vill vad det gäller sina barn.
    Vi åkte kortare taxi resor utan bilstol. Visst det är en fara men det kan gå lika illa genom att bli påkörd av en bil när dom ligger i vagn, bli biten av något farligt djur, äta något farligt osv.
    Jag tycker inte ni har gjort något fel. Sen tycker man alltid olika och det finns alltid folk som måste påpek ALLT för dom verkar inte ha något annat att göra om dagarna. Njut nu sista tiden innan ni kommer hem. Man börjar få lite vårkänslor här hemma faktiskt 😍🌞

  65. Sofia 28 mars, 2018 on 22:32 Svara

    En olycka kan ske i låg hastighet och oavsett om man åker 5 min eller 5 timmar.
    Jag personligen skulle aldrig våga riskera mina barns liv genom att låta dom åka utan barnstol. När jag varit utomlands med min äldsta har bilbarnstol varit ett krav. Hans säkerhet går före mitt ego att vilja se saker, men det är min åsikt och jag dömer ingen. Tycker man gör som man vill med sitt barn.

  66. Daniel 28 mars, 2018 on 23:12 Svara

    Vad gör en till en till en bra förälder?? Att man ger mat till sitt barn, man ser till att han går i skolan, man ser till att han har kläder, att han respekterar andra, att han har någonstans att sova i, ger barnet kärlek, etc etc…ser man till att uppfylla de kraven tycker jag att man ligger rätt bra i den rollen som en bra förälder.

    Sedan tycker jag att den risken man tar när barnet ligger i knät precis som i bilden är föräldrarnas beslut.
    Samtidigt kan många tycka att det inte kommer att hända nåt men tyvärr händer det för ofta, incidenter där dumma människor påverkade av alkohol eller droger är ute i trafiken.

    Ni kan tänka ”jag kan hålla honom hårt” men samtidigt skulle det smälla så kommer inte ens den starkaste kunna hålla ett barn kvar i armarna.

  67. Anna 28 mars, 2018 on 23:27 Svara

    Från 3 mån – 16 mån: Vi köpte ett begagnat babyskydd för 100 kr och tog med oss. Checkade in det oskyddat på flyget, vi resonerade och tänkte bättre det skyddet än inget alls, och sen åkte vi bara korta sträckor.

    Från typ 2 år: La ryggsäck som ”bilkudde” och fäster bältet under båda barnets armar (alltså ej mot halsen). Heller inga längre sträckor.

  68. Malin 28 mars, 2018 on 23:59 Svara

    Hej! Tycker inte ni är dåliga föräldrar alls, vi har gjort samma sak med vår 19måmaders tjej, men ville bara säga att det är JÄTTEFARLIGT att spänna fast sig i samma bälte som sitt barn, det säkraste sättet (utan bilstol då) är att man själv spänner fast sig och sedan håller fast sitt barn i famnen, spänner man fast sig i samma bälte riskerar man att krossa barnet vid krock, ville bara skriva för att såg att många tydligen har gjort så och det är inte bra!

    Stå på dig Victoria, så jäkla synd att mammor /föräldrar idag inte bara kan stötta varandra utan att kritisera!!

  69. Monica 29 mars, 2018 on 00:19 Svara

    Kjører ikke bil med mine små uten rett sikring, gjelder også i utlandet. Bruker å ha leiebil med rett bilstol. Ang buss så har jeg en gang på Mallorca hatt min da 3 år gamle jente uten sikring, noe jeg aldri gjør igjen da trafikken og bussen kjørte voldsomt fort og jeg var livredd! Alle tar vi våre valg, og jeg velger å sikre barna med samme sikring uavhengig av ferie eller ei.

  70. Tina 29 mars, 2018 on 03:29 Svara

    Självklart skall man se till att barnet åker säkert. Hade aldrig vågat annat med min pluttt:)

  71. Isabel 29 mars, 2018 on 07:26 Svara

    Hade aldrig i mina vildaste fantasier kunna tänka mig att åka bil eller någon annan transportmedel med min son utan skydd. Sen om man känner att man vill riskera så får man ta den chansen så som ni har gjort. Enda anledningen till varför ni inte tycker att det ni har gjort är något fel är för att ingeting hände men hade det varit så att ni hade råkat ut för någonting, vad hade varit din första tanke? Jo att du borde kanske lagt några tusenlappar extra för ditt barnsäkerhet.

    • Pia 29 mars, 2018 on 15:02 Svara

      Håller med. Jag hade nog väntat tills barnet kan ha bilbälte åtminstone. Själv brukar min man och jag hyra cyklar utomlands och jag är alltid noga med att vi tar med oss cykelhjälm och reflexväst hemifrån eftersom cykeluthyrarna brukar sakna det.

    • 9 29 mars, 2018 on 21:12 Svara

      Håller fullständigt med dig!!

  72. Emma 29 mars, 2018 on 07:36 Svara

    Vi har valt bort utlandsresor till tex Thailand just av den här anledningen. Vi åker inom Europa istället. Tråkigt ja, men skulle aldrig förlåta mig själv om det hände något. Har varit med om en stor krock själv och det har satt spår. Men tycker absolut inte du är en dålig förälder för det, alla väljer själva :)

  73. Sanna 29 mars, 2018 on 07:50 Svara

    Vi har inte åkt utomlands med vår dotter och säkerheten i trafiken är en av anledningarna. Vi har åkt buss några gånger men bara stadsbussar (i uppsala) , väljer bort andra bussar som landsvägsbussar och så tills hon är stor nog, då får hon sitta fast i vagnen som är fastspänd på plats för barnvagn, inte lika säkert som bilbarnstol men så mycket säkrare än att ha henne i knät vilket skulle vara livsfarligt om det hände något. Tåg har vi dock åkt och det anses ”säkert ”, förstår så klart att det inte skulle vara det om det händer något, men tågtrafiken är inte lika utsatt som bil och buss etc. Men förstår absolut att det blir att man har barnet i knät utomlands där trafiksäkerheten inte alls är som i Sverige! Och alla gör som dom vill och jag tror inte att någon som åker utomlands och gör så vill sitt barn illa!

    • Sanna 29 mars, 2018 on 07:53 Svara

      Glömde skriva men vår dotter är 16 månader :)

  74. Lisa 29 mars, 2018 on 08:15 Svara

    Tycker att denna moralkärring kan knipa igen! Ingen annan har rätt att klaga eller påpeka hur en gör med sitt barn. Jag var i Grekland förra året med min mamma och dotter som var 1,5 år och vi åkte en flera timmars tur med buss och det fanns ingen bilstol så jag fick ha henne i knät. Man är ingen dålig förälder för att man EN gång tummar på säkerheten. Såklart kändes det inte bra att hon inte satt i en bilstol för trafikolyckor kan hända, men just då fanns ingen att hyra eller låna så då kunde vi inte göra så mycket annat än att gilla läget! Ni är dom bästa föräldrar ni kan vara för Frank, så tänk inte på vad andra mammapoliser och moraltanter säger när dom inte är 100% perfekta själva.

  75. Nathalie 29 mars, 2018 on 08:51 Svara

    Vi har varit utomlands och gjort precis som ni vid enstaka tillfälle för att det är smidigare än att väcka barnet. Men inte gjort det till en rutin så att säga.
    Precis som hemma i Sverige. Har de hänt vid enstaka tillfälle när de varit så mycket smidigare med bebis.

    Så skit i de onödiga kommentarerna. Så är det med avundsjukan tyvärr….

  76. Sandra 29 mars, 2018 on 09:30 Svara

    Då är vi med en värdelös familj!👍🏻

  77. Josefin 29 mars, 2018 on 10:58 Svara

    Jag brukar ha min son i knät när vi åker kortare vändor, man får väl helt enkelt välja själv vad man gör som förälder. Säger folk att jag är en dåligt förälder pga av det? Fine, det får dom tycka. I slut ändan så är det ändå jag som vet bäst.

  78. Rebecka 29 mars, 2018 on 12:31 Svara

    Vi var i England när min son precis fyllt 1 år. När vi åkte taxi satt han i mitt knä då man enligt engelsk lag inte behöver ha barnen i bilbarnstol vid taxi resa. Så det gick ju inte att få tag på bilbarnstol när man skulle resa med taxi. Däremot när vi hade hyrbil så hade vi honom i bilbarnstol.

  79. Nora 29 mars, 2018 on 12:49 Svara

    Om jag var förälder så hade jag kunnat tänka mig åka utan någon gång ibland kortare resor, vad är oddsen att man crashar just då..väldigt låga. Om knappt någon chans. Dessutom håller man själv i barnen ordentligt så kanske det funkar om man ger upp sitt eget liv.

  80. Lina 29 mars, 2018 on 14:36 Svara

    Hej Viktoria.
    När vi har varit utomlands har vi några gånger hyrt bil och då med barnbilstol.
    Men i väldigt många länder så som i taxi, buss mm finns ju inte de säkerhetskrav som vi här hemma i Sverige har. Och då har vi haft barnen i vårt knä eller gjort det bästa utav situationen. Jag har inte gillat det och känner att det inte är det optimala. Försöker att undvika det då jag aldrig skulle kunna förlåta mig själv om något hände.
    Men jag precis som du har gjort det.
    Tror inte vi är ensamma.
    Det finns alltid ( oftast kvinnor ) som vill trycka ner andra och har en extremt starkt behov att att uttrycka sina åsikter. Dom existerar tyvärr alldeles för många. Visst kan man säga saker men tycker man ska vara snäll och mogen i det man spyr ut sig.
    Det är ditt barn, ditt ansvar, ditt beslut och ingen annans. Det hade varit en annan sak om det handlade om misshandel eller något annat hemskt där det sker rent fysiskt. I detta fall kan det hända något men det vet man ju inte
    Vi alla tycker olika och så kommer det alltid vara. 💚 Hoppas ni haft en fantastisk resa och njutit till fullo. Glad påsk 🐥

  81. Moa 29 mars, 2018 on 15:38 Svara

    Vi ha i Thailand nu i mars och jag tog med mig mitt babyskydd’ MEN !!! Vi använde det inte en enda gång. Att ta med sig ett babyskydd på tuktuk? Vad gör de för nytta? Vad gör det för nytta i taxi utan bälten? Så mitt svar : ja vi har åkt utan bälte!

  82. Saida 29 mars, 2018 on 17:00 Svara

    Det är så att i Sverige har vi den turen att säkerheten för våra barn är allt. Barnstolar är en självklarhet. Men vi har rest mycket med vår familj och det är ingen självklarhet i Spanien, Italien, bosnien, dubai. Vi förbokade alltid taxi och sa att vi vill ha en barnstol till vår son. Då får man oftast en kudde som gäller för barn 7 år och uppåt väl? De taxi som inte hade kollade på oss som att vi va dumma i huvudet. Vissa gånger hade jag min son i knät med bälte på.

    • Rebecca 31 mars, 2018 on 07:45 Svara

      Jag tror dessvärre att det är säkrare att barnet bara sitter i knät utan bälte, om det blir en krock åker hela din tyngd över barnet eftersom ni sitter fast ihop.

  83. Johanna 29 mars, 2018 on 18:12 Svara

    Två saker: 1 de är Ert barn, ni bestämmer vad ni ska göra och hur ni ska göra med honom. 2 om fler människor hade skött sig själv och skitit i andra, slutat leka så in i helvetes jävla rediga hela tiden. Och leva på att se ner på andra och andras val. Hade världen varit så otroligt mycket bättre och trevligare. Men nu är ju tyvärr inte fallet så. Och på din fråga svarar jag. Gör precis vad ni känner är bäst för er. Jag hade gjort precis samma sak. Det är ju inte direkt så att ni sålt barn stolen och satsar på ett litet annorlunda sätt att åka med barn i bil. Nä skit i henne och lev vidare. Puss och kram

  84. 9 29 mars, 2018 on 21:10 Svara

    Vi har vart utomlands med våra barn och alltid letat upp godkända stolar för att vi värnar och är rädda om våra barn! Bekvämlighet är noll om olyckan är framme och de går så illa att barnet dör. Tänk vad man skulle ångra sig för att inte lagt ner den tiden att leta upp en säker stol till barnen/barnet.

  85. Helen 30 mars, 2018 on 01:01 Svara

    Jag, sambo och barn reste 1 mån i Vietnam 2017 (2 år) och i 1 mån i Thailand 2018 (nu 3 år, såklart). Om vi hade krävt barnstol varje gång vi förflyttade oss med bil så hade vi aldrig kunnat rest.
    När vi bilade från Bangkok till Koh Chang t.ex så bad vi taxibolaget om en bilstol men den vi fick var trasig och hon satt säkrare utan den. Dom rycker på axlarna.
    Man kan inte ta med en barnstol med sig utomlans. Babyskydd, ok kanske, men inte en stor barnstol.
    Finns det någon som skulle släpa med sig en bilstol ut på restaurang på kvällen till exempel? Säkerheten är inte lika hög där som här. Så är det bara. Såg inte ett enda barn åka i barnstol faktiskt. Finns det någon barnfamilj som rest i t.ex Thailand som alltid tagit sig runt rätt bältat? Tror inte det.
    Hemma i Sverige åker dottern alltid korrekt.

  86. Emilia 30 mars, 2018 on 08:30 Svara

    Hej! Jag skulle aldrig åka med mitt barn utan skydd,varken i Sverige eller utomlands . Skulle våga eller ens tänka tanken. :)

  87. Rebecca 31 mars, 2018 on 07:43 Svara

    Hej, vi var i Mexico i december med våran dotter(hon blev två år månaden efter) vi åkte också utan bilstol, och det var ABSOLUT inte för att vi inte är rädda om vårat barn eller inte tänker på säkerheten! Självklart vet jag att vad som helst kan hända oavsett hur långt eller kort man åker. Vi valde utflyter då vi slapp åka bil väldigt långt bara.

  88. Anna Andersson 31 mars, 2018 on 20:39 Svara

    När vi var i Thailand med vår då 2 1/2 årige son åkte vi moppe med honom framför oss. Visserligen var vi på ett ställe där det var ganska lugnt i trafiken men jag oroade mig inte en sekund för att det skulle hända något. Och det är heller inget jag ångrar idag att vi gjorde. Herregud! Den som skrev den kommentaren borde fråga sina föräldrar hur hon färdades som barn.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

För att få de senaste uppdateringarna