VISA ARKIV & KATEGORIER   |   SÖK
Annons

5 tips som gör att du garanterat kan koppla sötsuget!

Idag har jag klarat mitt MÅL! Jag har hållt mig ifrån godis i 4 veckor nu. Jag visste redan när jag bestämde mig att jag skulle klara det! MEN med det sagt så har det inte varit helt enkelt.. jag tänkte därför dela med mig av mina nycklar till hur jag lyckades med detta! Du kan också, alla kan.. om man vill 😉

Ät regelbundet

Det första jag gjorde var att förändra mina måltider.. jag har ätit en stadig frukost varje morgon, gärna något proteinrikt i frukosten för det hindrar sötsuget under dagen. Jag har käkat mellanmål innan lunch och till lunch har jag försökt lägga till mer grönsaker, men varje gång som det gått ca 2h så har jag börjat tänka i nästa steg för måltid.. för hungern är den största boven till sötsuget.. viktigt att hålla blodsockret i balans! Då förhindrar man sug.

Hitta anledning till varför du blir sugen på godis.

Jag har försökt tänka ut varför min kropp skriker efter godis ibland.. försökt att hitta ett samband och det har visat sig att det har berott på att det var längesen jag åt kanske.. Så att blodsockret är lågt och så fort jag ätit då så har det försvunnit! Samma sak när jag blev sugen i veckan då insåg jag att jag kände mig lite deppig och nedstämd och sökte tröst! Jag har kommit på också att det ofta är en vana mer än ett sug! För vissa saker eller sammanhang förknippas med godis och då uppstår tanken på godis men när jag då känt efter så är jag ju egentligen inte sugen på själva godiset utan mer tanken som lockar.. Så hitta anledningen till varför du känner dig godissugen.

Byt ut godiset mot något annat

Min räddning har varit att få ”livsnjuta” som jag så fint kallar det! Jag är en tjej som gillar god mat, fina ostar, ett glas rött och sådär.. därför har jag hittat mina små njutningar i dessa godsaker istället. Jag har ätit ost, oliver, clementiner, linskakor, morötter, popcorn på spis, extra fina och fettsnåla chips, ölkorv, Mörkchoklad bara 85% samt Cola zero och Celsius. Dessa godsaker har jag ändå försökt hålla på en bra nivå! Som fredagsmys eller på helgen iaf. Har jag dock fått ett riktigt sug på veckan så har jag faktiskt tagit en liten bit choklad efter maten men då en väldigt liten bit. Jag köpte den mörka chokladen i början på januari och har fortfarande HALVA kvar! Så ja det är små bitar som räcker :)

Flytta på middagen

Vi har börjat äta middagen efter det att Frank har somnat, dels får vi äta och njuta i lugn och ro! Han äter sällan det vi äter ändå och det blir för stressigt att kasta ihop middagen vid 16/17 för oss så detta funkar fint. Detta gör att vi kan äta lite mellanmål när Frank äter sin mat och när kvällen kommer och sötsuget oftast dyker upp ja då ska vi äta.. och då är man mätt och belåten sen och man minskar liksom på den där dötiden i soffan på kvällen som man annars får och rastlöshet brukar ju leda till sug. Det blir svårare för mig att äta kvällsmat än middagen för då äter jag oftast så jäkla mycket smörgåsar eller annat onödigt små plock.. som frukter, riskakor, morötter osv allt som finns typ! Haha

promenera mera

Jag har gått mer promenader och rört på mig mer! Dels för att slippa sitta hemma och bli rastlös och äta för den sakens skull men också för att det gör kroppen gott! När man varit duktig och rört på sig lite så blir man inte lika sugen på onyttigheter och en promenad kan alla ta sig iväg på utan ursäkter! Speciellt om man har barn eller hund 😉

Dessa 5 tips har varit mina riktlinjer och hjälpmedel för att ha klarat detta!! 💜 jag känner mig faktiskt riktigt jäkla stolt och ska nu fortsätta!! Hade tänkt ta en fika som belöning men sen tänkte jag: en fika? Det är ju ingen belöning till mig och min kropp!! En sak är mer belöning.. Så jag ska boka tid för klippning & färgning hos frisör nu som en liten gåva till mig själv för att jag varit duktig! Det är jag värd med andra ord! ♡


Annons

Kommentarer


  1. Sofia 28 januari, 2018 on 20:43 Svara

    Tips på hur man kan gå ner i vikt efter en gravditet har du det ? ❤️

    • viktoriabergh 28 januari, 2018 on 20:48 Svara

      Ja börja med promenader, försök sätta några mål som du liksom kan nå (så du vet att du kommit i mål) jag hade tex sockerförbud i början och satte mål på träning och med kost i slutet med :) men som sagt sätt mål!! Och rör på dig mer och ät bättre. Enkelt 😉 lycka till !!!♡♡♡

  2. Helene 28 januari, 2018 on 20:59 Svara

    Bra jobbat. Jag har också hållit mig ifrån godiset och ja grönsaker är toppen att ta till 😀 har unnat mig nån tårtbit dock men inget godis och ja känner absolut inget sug efter lösviktsgodiset som finns bredvid kassan på Ica det känns som det kan kvitta och då känner jag att man måste va på god väg och om jag skulle ta en liten bit choklad tror jag nu att jag kan nöja mig förut kunde jag äta varje kväll en sån där 4 för 20 bit nu kämpar vi vidare 🤗

    • viktoriabergh 31 januari, 2018 on 10:29 Svara

      Grymt!! Håller med. Lösgodis är inget jag suktar efter isåfall mer fikabröd som lockar! Men det går ju att baka nyttigt iofs 😉 ja vad bra! Jag har gått över till mörk choklad och nu när jag tänker på mjölk choklad så är det inte samma njutning som uppstår i tankarna utan mer som en söt och tråkig smak dyker upp! För choklad är den där mörka för mig nu😉

  3. Rebecca 29 januari, 2018 on 09:44 Svara

    Hej! Jag vann dem där namnlapparna så kul 😃 men visst skulle du kontakta mig? Har inte fått något än och förstår såklart om du har ett annat liv men vill inte missa det på mejlen 😅

    • viktoriabergh 30 januari, 2018 on 13:04 Svara

      Hej ja nej men gud ingen fara!! Har fått vänta svar från företaget ;). Mejlar nu 😗

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

För att få de senaste uppdateringarna