VISA ARKIV & KATEGORIER   |   SÖK
Annons

Lägsta vikten på vågen

Oj… detta trodde jag inte!!

Nu när jag var på gymmet så stod jag framför spegeln när jag körde raka marklyft och insåg att jag har blivit väldigt liten!! Jag har blivit väldigt smal i ansiktet, över överarmana ser jag skillnad men även magen.. reagerade nog mest över de små kycklingbenen.. jag gillar min kropp i en lite fylligare form, med lite ner lårmuskler gärna!! Detta är ju så som jag brukat se ut och därför trivs jag bäst med det! Dessutom är det roligare att orka mer i benstyrka än vad jag orkar nu! Men allt kommer inte gratis! 😉 får träna upp detta.. men det är omöjligt utan bra mat. MEN efter träningen så testade jag att ställa mig på vågen i gymmet…

Där såg jag den lägsta vikten som jag haft på väldigt lång tid!!! :/ 52.5kg-53kg

Innan jag började med godisförbudet alltså vid nyår så vägde jag ca 56kg!! Jag har alltså tappat nästan 3 – 3.5kg!! På bara 4 1/2 veckor …

Jag vägde inte in mig inför detta godislöfte men det var sista vikten som jag kände till och jag har heller inte fotat några före eller efter bilden denna gången då jag inte kände att det var det väsentliga med hela den här sockerfria tiden..

Jag vill inte bli mindre egentligen, bara fastare och starkare.. men nu verkar jag ju ha tappat en del så därför måste jag alltså börja tänka mycket mer på att få i mig rätt kost! Mer protein och mer mat egentligen. För jag vill inte bli mindre utan bara starkare och muskulösare och för att komma dit krävs mer ordentlig kost!♡♡♡

Tänkte ändå visa bild på hur jag såg ut på nyår och hur jag såg mig själv i spegeln idag:

Kommentera (6)

Annons

Första nattpasset

Igårnatt hade jag första nattpasset. Började vid 16.00 och jobbade till 00.00 sen sova över på jobbet och gå upp 06.00. Blev inte väckt inatt men man har massa larm som kan utlösas så man sover inte direkt djupt! Haha :) det gick bra med andra ord och hade en kollega med som hjälpte mig med alla rutiner osv. 20180131_10052020180131_10050720180131_100445så nu är man ändå lite mosig men slutade 09.00 så det var skönt att kunna åka hem och sätta på sig mjukisar och tofflorna för att äta frukosten i lugn och ro! Som ni ser var jag hungrig eftersom jag redan börjat käka på smörgåsen innan jag hann fota.

Köpte med mig färska ostfrallor imorse och dom smakade som nybakade bullar!! Så gott var det 😉 mums

Nu ska jag snart åka till Magasinet och provträna där! Sen hämta Lilleman från förskolan :) perfekt!! ♡

Kommentera (4)

Annons

Mo Gård mitt jobb

Jag tänkte nu berätta vad jag jobbar med! :) jag fick jobb på ett stiftelseägt företag som har olika boenden runt om i Sverige för människor med funktionsnedsättningar samt hörsel eller tal svårigheter. På vår avdelning är det bara hörselnedsättning, därav gick vi utbildningen om teckenspråk! Vissa använder sina egna tecken och det finns ju självklart slang osv i teckenspråk med så det gäller bara att lära känna alla brukarna på boendet för att förstå deras kommunikationssätt.

Man blir deras förlängda arm ut 8 vardagen, då det ska göras daglig verksamhet (jobb) och andra vardagliga sysslor som städa, tvätta, laga mat, handla och fritidsaktiviteter! Vi jobbar i ett stort team men man kommer oftast få ha följa en person ett arbetspass och hjälpa till med alla vardagssituationer, påminna om tandborstning, packa väska, se till att jobb blir gjort (hjälpa till och visa vägen) samt även delta i deras aktiviteter.. promenera.. gympa.. simma.. bowla .. :)

Alltså ett jobb där den ena dagen aldrig är den andra lik! Jag gillar spontanitet, jag gillar att hjälpa människor och jag tycker att det är fantastiskt att få ha ett så aktivt jobb där man sällan sitter still! Dessutom ligger det 5min med bil från oss. Så detta underlättar ju jättemycket då älsklingen jobbar i hela stor Stockholm! Om det behövs hämtas på dagis tidigare eller sådär.. sen har jag väldigt varierande tider med allt från 8-16, 16-00 där jag sover kvar på jobbet och går upp 06.00 för att jobba till 09.00 sen är jag då ledig hela dagen och börjar inte förens 15.30 dagen därpå och jobbar då till 21.00 sen kanske jag är hel ledig en dag och jobbar 8-16 dagen därpå. Ibland jobbar man även helg. Så jag tycker att dessa tider är underbara!! Det gör att jag kan få mycket tid med Frank och han kan få vara hemma mer. Jag kan vissa dagar njuta av en sovmorgon och hemmadag med honom och åka och jobba när han snart ska hoppa i säng. Så det ger mig mycket kvalitet tid! ♡ :)

Så det är lite vad jag ska jobba med! Spännande va?? :)

Kommentera (2)

Annons

Första dagen på jobbet

Idag var första dagen där jag skulle lämna Frank på förskolan för att åka och jobba! Allt gick superfint på förskolan och han har än så länge inte gråtit när jag lämnat honom! Älsklingen kunde åka och hämta honom nu vid 14.20 så det var ju bra också att han inte fick en superlång dag :)

Allt har gått fint på jobbet med och dagen går i ett nu när allt är nytt och sådär! Är under upplärning här nu första dagarna, superspännande! Ska som sagt förklara mitt jobb närmre 😉

Kommentera

Annons

5 tips som gör att du garanterat kan koppla sötsuget!

Idag har jag klarat mitt MÅL! Jag har hållt mig ifrån godis i 4 veckor nu. Jag visste redan när jag bestämde mig att jag skulle klara det! MEN med det sagt så har det inte varit helt enkelt.. jag tänkte därför dela med mig av mina nycklar till hur jag lyckades med detta! Du kan också, alla kan.. om man vill 😉

Ät regelbundet

Det första jag gjorde var att förändra mina måltider.. jag har ätit en stadig frukost varje morgon, gärna något proteinrikt i frukosten för det hindrar sötsuget under dagen. Jag har käkat mellanmål innan lunch och till lunch har jag försökt lägga till mer grönsaker, men varje gång som det gått ca 2h så har jag börjat tänka i nästa steg för måltid.. för hungern är den största boven till sötsuget.. viktigt att hålla blodsockret i balans! Då förhindrar man sug.

Hitta anledning till varför du blir sugen på godis.

Jag har försökt tänka ut varför min kropp skriker efter godis ibland.. försökt att hitta ett samband och det har visat sig att det har berott på att det var längesen jag åt kanske.. Så att blodsockret är lågt och så fort jag ätit då så har det försvunnit! Samma sak när jag blev sugen i veckan då insåg jag att jag kände mig lite deppig och nedstämd och sökte tröst! Jag har kommit på också att det ofta är en vana mer än ett sug! För vissa saker eller sammanhang förknippas med godis och då uppstår tanken på godis men när jag då känt efter så är jag ju egentligen inte sugen på själva godiset utan mer tanken som lockar.. Så hitta anledningen till varför du känner dig godissugen.

Byt ut godiset mot något annat

Min räddning har varit att få ”livsnjuta” som jag så fint kallar det! Jag är en tjej som gillar god mat, fina ostar, ett glas rött och sådär.. därför har jag hittat mina små njutningar i dessa godsaker istället. Jag har ätit ost, oliver, clementiner, linskakor, morötter, popcorn på spis, extra fina och fettsnåla chips, ölkorv, Mörkchoklad bara 85% samt Cola zero och Celsius. Dessa godsaker har jag ändå försökt hålla på en bra nivå! Som fredagsmys eller på helgen iaf. Har jag dock fått ett riktigt sug på veckan så har jag faktiskt tagit en liten bit choklad efter maten men då en väldigt liten bit. Jag köpte den mörka chokladen i början på januari och har fortfarande HALVA kvar! Så ja det är små bitar som räcker :)

Flytta på middagen

Vi har börjat äta middagen efter det att Frank har somnat, dels får vi äta och njuta i lugn och ro! Han äter sällan det vi äter ändå och det blir för stressigt att kasta ihop middagen vid 16/17 för oss så detta funkar fint. Detta gör att vi kan äta lite mellanmål när Frank äter sin mat och när kvällen kommer och sötsuget oftast dyker upp ja då ska vi äta.. och då är man mätt och belåten sen och man minskar liksom på den där dötiden i soffan på kvällen som man annars får och rastlöshet brukar ju leda till sug. Det blir svårare för mig att äta kvällsmat än middagen för då äter jag oftast så jäkla mycket smörgåsar eller annat onödigt små plock.. som frukter, riskakor, morötter osv allt som finns typ! Haha

promenera mera

Jag har gått mer promenader och rört på mig mer! Dels för att slippa sitta hemma och bli rastlös och äta för den sakens skull men också för att det gör kroppen gott! När man varit duktig och rört på sig lite så blir man inte lika sugen på onyttigheter och en promenad kan alla ta sig iväg på utan ursäkter! Speciellt om man har barn eller hund 😉

Dessa 5 tips har varit mina riktlinjer och hjälpmedel för att ha klarat detta!! 💜 jag känner mig faktiskt riktigt jäkla stolt och ska nu fortsätta!! Hade tänkt ta en fika som belöning men sen tänkte jag: en fika? Det är ju ingen belöning till mig och min kropp!! En sak är mer belöning.. Så jag ska boka tid för klippning & färgning hos frisör nu som en liten gåva till mig själv för att jag varit duktig! Det är jag värd med andra ord! ♡

Kommentera (6)

För att få de senaste uppdateringarna